« Emoji’s op je website: doen of laten ?»

Gepubliceerd op 17-10-2022

Je gebruikt ze vast en zeker al in Whatsapp, Messenger, e-mail, enz. Emoji’s… Maar kun je ze ook op je website gebruiken? En zo ja, waar moet je dan zeker op letten?

Het woord emoji komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘afbeelding’ (e) + ‘karakter, schriftteken’ (moji). Je kent ze wel van Whatsapp; daar worden ze veel gebruikt. Een emoticon is trouwens ook een weergave van emoties, maar dan door middel van een teken of een combinatie van lees- en lettertekens.

? emoji                 ;) emoticon

Emoji’s zijn zoals je weet niet alleen smileys, maar er zijn allerlei soorten ondergebracht in diverse categorieën:

? Smileys & mensen

? Dieren & natuur

? Voedsel & drank

⚽ Activiteiten

? Reizen & plaatsen

? Objecten

? Symbolen

? Vlaggen

 


Een compleet overzicht van emoji’s vind je op Emojipedia. Je kunt hier een emoji zoeken, selecteren, kopiëren (copy) en plakken op de plek waar jij hem hebben wilt.


Emoji’s op je website: doen of niet?

Er zijn geen officiële regels voor, maar volgens Schrijfdokter.be hou je je het best aan onderstaande richtlijnen. Je moet er sowieso niet mee overdrijven.

Soms gebruiken

  • Bijvoorbeeld in een blog om iets extra’s te verduidelijken of om een punt te maken.
  • Als een technisch handigheidje dat je op je website nodig hebt, zoals een pijl ↩️of iets dergelijks.
  • In een tabel, bijvoorbeeld:
  Wordpress -site MKB Marketing Team website

Door iedereen bij te houden

☹️ ?

Zelf updaten niet nodig

☹️

?

Meer thema’s mogelijk

?

☹️

SEO-ondersteuning

Domeinnaamregistratie

Websitehosting

Vaak niet gebruiken

  • Ze passen niet bij de boodschap die je wilt overbrengen.
  • Ze passen niet bij je schrijfstijl en bij de stijl van de website.
  • Ze passen niet bij het onderwerp.
  • Ze zijn niet duidelijk genoeg en roepen alleen maar vragen op.
  • Ze kunnen verkeerd worden uitgelegd.

Op je website zetten

Het makkelijkste is om naar Emojipedia te gaan en de emoji van je keuze te kopiëren. Dan ga je naar je cms (content managementsysteem) en naar de blog of de websitepagina die je aan het maken bent. Je gaat op de plek staan waar de emoji moet komen te staan, en je plakt hem erin (control v). That’s it. Dat werkt bij MKB Marketingteam zo, bij het Zoso-cms en bij Wordpress. Een kind kan de was doen …?

Emoji’s op je toetsenbord

Onder Windows 10 en 11 is het ook mogelijk om via je toetsenbord emoji’s te selecteren. Druk maar eens op het windowsteken en op . (punt). Er verschijnt een venster met emoji’s, gifjes, kaomoji’s en symbolen. Kaomoji’s zijn overigens Japanse emoticons.

Op een Mac gebruik je de sneltoetsen Cmd-toets, Control-toets en de spatiebalk.

Emoji’s in je nieuwsbrieven

Je ziet in onderwerpregels van nieuwsbrieven wel eens een emoji. Onderzoek van Search Engine in 4 miljoen nieuwsbrieven toonde echter aan dat de nieuwsbrief dan minder geopend en gelezen wordt. Bij de nieuwsbrieven die wel gelezen worden, wordt dan wel weer meer doorgeklikt naar de website. Het aantal mensen die zich uitschrijven of de nieuwsbrief als spam zien, neemt ook toe bij het gebruiken van een emoji in de onderwerpregel. 

Schrijfdokter.be adviseert dan ook om áls je het doet, het eerst te testen. Dan doe je met een A/B-test. 50% van de abonnees stuur je een nieuwsbrief mét en 50% een nieuwsbrief zónder emoji. Dan vergelijk je de resultaten. Maar goed… dat is alleen iets voor degenen die heel veel abonnees hebben.

 


Wees zeer spaarzaam met emoji’s op je website. Ze moeten een echte toegevoegde waarde hebben. Wil je geen risico’s lopen, gebruik ze dan liever niet.



 

image1-1666007224.jpeg