« Meer verkoopkracht met goede productomschrijvingen in je webshop»

Gepubliceerd op 07-12-2023

Een succesvolle webshop moet niet alleen aantrekkelijke productafbeeldingen en een intuïtieve gebruikersinterface hebben, maar ook overtuigende productomschrijvingen. Productomschrijvingen met verkoopkracht maken het verschil tussen doorklikken en daadwerkelijk bestellen.

Waarom is dit belangrijk?

Elke webshop moet makkelijk te navigeren zijn en gezochte informatie moet snel gevonden worden. Het product waar de klant naar op zoek is moet niet alleen aantrekkelijk zijn afgebeeld, maar de omschrijving van het product moet de klant ook verleiden om tot kopen over te gaan. Niet iedere webshopeigenaar is een schrijfwonder, maar je kan wel met onderstaande tips rekening houden.

Als je de tekst van de fabrikant gebruikt, moet je je wel afvragen of het klopt wat er gezegd wordt. Wordt er niet overdreven? Past de tekst wel bij jouw doelgroep? Als elke webshop dezelfde productomschrijving van de fabrikant gebruikt, spring je er in de zoekresultaten niet bovenuit.

 

Ken je doelgroep

Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk om je doelgroep te begrijpen. Welke behoeften hebben ze? Welke problemen lost het product op? Stel, je verkoopt kleding en je doelgroep bestaat voornamelijk uit modebewuste jonge professionals, dan moeten je productomschrijvingen gericht zijn op stijl, kwaliteit en comfort. Als je een breder publiek aanspreekt, moet je meer nadruk leggen op veelzijdigheid en prijs.

Voorbeeld – outdoorshop. Voor een doelgroep van wandelliefhebbers zou je kunnen beginnen met: “Ontdek het ultieme comfort tijdens lange wandelingen met onze hoogwaardige wandelschoenen. Elk paar is ontworpen om je voeten te verwennen, zelfs tijdens de zwaarste tochten.”

 

Vertel een verhaal

Mensen houden van verhalen. Gebruik de productomschrijving om een verhaal te vertellen over hoe het product in het leven van de klant past. Laat hen de voordelen en ervaringen visualiseren die ze zullen krijgen als ze het product kopen.

Voorbeeld – keukenapparatuur. Vertel het verhaal van een drukke ouder die met jouw producten eenvoudig en snel gezonde maaltijden kan bereiden voor hun gezin. “Stel je voor dat je met onze blender binnen enkele minuten heerlijke smoothies kunt maken, waardoor je meer tijd kunt doorbrengen met je dierbaren.”

Voorbeeld – koffie en toebehoren. Je richt je met duurzame koffie op klanten die bewust bezig zijn met een groenere planeet: “Onze biologische koffiebonen worden zorgvuldig geselecteerd op duurzaamheid. Geniet elke ochtend van een kopje koffie en draag bij aan een groenere planeet.”

 

Maak het verhaal net zo lang als dat het boeiend is

Mensen lezen slecht. Daarom moeten teksten niet te lang zijn en mag jouw verhaal net zo lang zijn als jij wilt, zolang het de lezer maar blijft boeien.

Voorbeeld – kerstfiguren. Je verkoopt online kerstfiguren en één daarvan is Mrs. Claus – Cookies. “Op kerstavond was mevrouw Claus druk in de weer met het bakken van haar legendarische koekjes. Maar dit jaar ging er iets magisch mis! De koekjes begonnen te stuiteren en schreeuwen zodra ze in de oven belandden. Ze sprongen eruit en renden door de keuken, terwijl mevrouw Claus wanhopig probeerde ze te vangen. "Stoute koekjes!" mopperde ze. "Denken jullie soms dat jullie de show kunnen stelen van de kerstman?" De koekjes stopten even met rennen en knikten beschaamd. Ze beloofden plechtig zich te gedragen en werden tot ieders opluchting alsnog opgepeuzeld tijdens kerst. Sindsdien zijn de "Mrs. Claus Cookies" berucht op de Noordpool als de ondeugendste lekkernijen van het jaar.

 

Presenteer niet alleen de kenmerken, maar ook de voordelen

Presenteer duidelijk zowel de kenmerken als de voordelen van het product. Kenmerken beschrijven de technische specificaties, terwijl voordelen aangeven hoe deze kenmerken het leven van de klant verbeteren.

Voorbeeld fotocamera’s. Het aantal megapixels is het kenmerk en het voordeel is hoe scherpe foto's de mooie momenten van het leven vastleggen. “Met 20 megapixels maak je haarscherpe foto's van je reisavonturen, zodat je die onvergetelijke momenten altijd kunt herbeleven.”

 

Gebruik krachtwoorden

Taal kan krachtig zijn. Gebruik krachtwoorden die emoties oproepen en de verbeelding van de klant prikkelen. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden die het product aantrekkelijk maken en positieve gevoelens oproepen: onweerstaanbaar – exclusief – revolutionair -essentieel. Overdrijf er echter niet mee en gebruik géén of heel weinig superlatieven zoals: de beste – de snelste – de goedkoopste, enz.

Voorbeeld – sieraden. Beschrijf een ketting als “Een stralend juweel dat je schoonheid benadrukt en bewonderende blikken trekt”.

 

Maak gebruik van sociale bewijskracht

Klanten worden vaak beïnvloed door wat anderen zeggen. Het geeft vertrouwen. Voeg daarom recensies, getuigenissen of sterbeoordelingen toe aan je productpagina. Deze geven vaak het laatste duwtje in de goede richting.

Voorbeeld – smartphone. Op een webshop staat bij een telefoon de klantrecensie: “Ik ben verbluft door de snelheid en de geweldige camera. Beste aankoop ooit!”

 

Maak het persoonlijk

Laat de klant zich voorstellen hoe het product in hun leven past. Door de tweede persoon (jij/jouw) te gebruiken maak je sneller een persoonlijke connectie.

Voorbeeld handtas. “Deze prachtige handtas is perfect voor jouw dagelijkse stijl. Hij geeft je een gevoel van elegantie en organisatie.”

 

Wees specifiek

Geef gedetailleerde informatie over het product. Klanten willen weten wat ze kunnen verwachten.

Voorbeeld – keukenmessen. Vermijd vaagheid zoals “Goede kwaliteit” en zeg liever: “Gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal dat bestand is tegen corrosie.”

 

Hanteer een duidelijke CTA (Call to Action)

Sluit je productomschrijving af met een duidelijke Call to Action die de klant aanspoort om te handelen. Gebruik woorden als “Koop nu”, “Ontdek meer”, of “Bestel vandaag nog.”

Voorbeeld – digitale camera. Eindig de omschrijving met: “Mis deze kans niet om de wereld vast te leggen in ongekende kwaliteit. Bestel nu en begin met fotograferen!”

 

Zoekmachine-optimalisatie met productomschrijvingen

Je productomschrijvingen zijn er in de eerste plaats voor bedoeld om klanten te overtuigen om te kopen. Toch kun je met je productomschrijvingen ook SEO, zoekmachineoptimalisatie, toepassen zodat jouw webshop beter scoort in de zoekresultaten. Enkele tips …

Relevante zoekwoorden. Identificeer relevante zoekwoorden die betrekking hebben op je product en verwerk ze op natuurlijke wijze in de omschrijving. Als je handgemaakte zeep verkoopt, gebruik je bijvoorbeeld zoekwoorden als “natuurlijke handgemaakte zeep” of “ambachtelijke zeep.”

Houd het leesbaar. Zorg ervoor dat je productomschrijving leesbaar blijft, zelfs met SEO-optimalisatie. Vermijd daarom overmatig gebruik van zoekwoorden, wat de tekst onnatuurlijk kan maken.

Gebruik relevante meta-tags. Optimaliseer de meta-tags van je productpagina met de belangrijkste zoekwoorden. Dit helpt zoekmachines om je productpagina's beter te begrijpen en te rangschikken.

 


Hanteer de tips uit dit artikel om zelf krachtige, verbeeldende productomschrijvingen te maken die inspelen op de behoeften van jouw doelgroep. Gebruik geen superlatieven en overdrijf niet met de zoekwoorden die je toevoegt.


 

image1-1701958791.jpeg