« De contactpagina: “Neem gerust contact met ons op!”»

Gepubliceerd op 26-11-2018

Een contactpagina heb jij toch ook? Je wilt graag iets verkopen en/of dat mensen contact met je opnemen. En dat laatste moet je zo makkelijk mogelijk maken. Wat moet je weten over de contactpagina op je website.

De contactpagina kan tot meer klanten leiden

Een goede bereikbaarheid leidt tot vertrouwen. En vertrouwen leidt tot meer klanten. Alle reden dus om ook via je website goed bereikbaar te zijn. En alle reden om aandacht aan je contactpagina te besteden.

Waar moet men klikken om je te bereiken?

Uiteraard moet men je contactgegevens snel en makkelijk op je homepage kunnen vinden. Dat betekent in de menubalk en in de footer.

In de menubalk. Zet helemaal rechts van de menubalk een knop met ‘contact’. Of onderaan in geval van een hamburgermenu.

In de footer. Zet de belangrijkste contactgegevens ook in de footer

Contactgegevens op andere pagina’s

Het is sowieso een aanrader dat je menu, inclusief de contact-knop, op alle pagina’s zichtbaar blijft. Maar het is ook een aanrader om op andere belangrijke pagina’s een extra knop te zetten:

  • Neem contact op!
  • Bel gerust …
  • Vragen? Mail ons!
  • Enz.

Tip. Overweeg extra contact-knoppen op productpagina’s, bestelpagina’s en eventueel op de pagina's ‘klantenservice’ en ‘Over ons’.


Wat zet je op jouw contactpagina

Je mag alle mogelijke gegevens op je contactpagina zetten. Maar als je een zakelijke website hebt, dan zijn sommige gegevens verplicht. Een kleine opsomming …

Verplicht bij bedrijfswebsite

  • Naam van de onderneming
  • Vestigingsadres
  • Contactgegevens (ten minste e-mail)
  • KvK-nummer
  • Btw-nummer

Tip. Het zal zo’n vaart niet lopen, maar check toch even of je alle verplichte zaken op je website vermeld hebt.


Te overwegen

  • Jouw eigen naam (gebeurt veel bij zzp’ers)
  • Contactgegevens:
    • E-mail
    • Telefoonnummers (vast, mobiel)
    • Postbusnummer
  • Sociale media profielen
    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Pinterest
  • Doorkiesnummers naar bepaalde personen of afdelingen
  • E-mailadressen van bepaalde personen of afdelingen
  • Bankrekeningnummer(s)
  • Openingsuren, als dat belangrijk is
  • Sluitingsdagen, indien van toepassing

Tip. Je contactpagina is heel belangrijk voor je conversie. Zorg altijd voor een overzichtelijke pagina en beperk je tot de belangrijkste zaken.


Overweeg een invulformulier

Lekker handig voor de websitebezoeker. Hij/zij hoeft niet de telefoon op te pakken of een e-mail te schrijven. Hij/zij vult gewoon een formulier in en jij krijgt dat bericht in je e-mailbox. Dat formulier past vaak prima op je contactpagina. Wil je zo’n formulier? Lees dan het artikel daarover dat we eerder gepubliceerd hebben. 

Overweeg Google maps

Je kunt op je contactpagina een plattegrond van Google laten zien, inclusief de plek waar je bedrijf gevestigd is. Dat kan visueel mooi uitpakken, maar het moet wel altijd functioneel blijven. Je contactgegevens moeten goed in het oog blijven springen. 

Je wilt niet voor van alles en nog wat gebeld worden?

Dat zou zomaar kunnen… Contact met nieuwe klanten wil je niet missen, maar voor elk wisjewasje gebeld worden wil je ook niet. Overweeg dan FAQ-pagina. Een pagina met veel gestelde vragen. En antwoorden natuurlijk. Verwijs daar op je contactpagina dan naar: ‘Kijk eerst bij de veel gestelde vragen, daar krijg je snel antwoord op jouw vraag!”.

Help, er neemt iemand contact op!

Er neemt iemand contact met je op via je website. Realiseer je dan dat mensen heel ongeduldig zijn en snel geholpen willen worden. Op internet gaat alles razendsnel, dat verwacht men dan van jou ook. Men heeft er uiteraard wel begrip voor als jij tijd nodig hebt, maar leg het dan gewoon even uit.

Als er iemand belt. En je hebt geen tijd, zeg het dan: “Fijn dat je belt, vind je het goed als ik [datum] [tijd] even terugbel?”

Als er iemand mailt (of een contactformulier invult). Zorg voor een automatisch antwoord: “Leuk dat je contact wilt. Je hoort binnen 48 uur weer van ons!”


Tip. 60% van de klanten willen maar liefst binnen 24 uur reactie op een hun e-mailbericht. Dat kan natuurlijk niet altijd. Reageer altijd binnen 48 uur. Oók als je niet meteen een antwoord op hun vraag klaar hebt. Vertel er dan bij wanneer je er op terugkomt en hou je daar ook aan.

mailbox-595854-1542713049.jpg