Google Trends: het kán handig zijn
Met de tool Google Trends kun je zien waar veel naar gezocht wordt. Niet alleen wereldwijd, maar óók in jouw eigen regio. In dit artikel lees je of ook jij er iets mee kunt.
Je wilt dat je website goed gevonden wordt
Dit is eigenlijk wel vanzelfsprekend: je wilt dat jouw website goed gevonden wordt in Google als er iemand naar jouw bedrijf, product of dienst zoekt. Zelfs als je geen internetman- of vrouw bent, zijn er een aantal zaken waar je best rekening mee kunt houden. De Top 15 seo-tips voor dummies kun je lezen op onze website.
Geef wat aandacht aan de zoekwoorden op je website
Op je webpagina’s staan teksten en als het goed is heb je de belangrijkste zoekwoorden voor jouw site hierin opgenomen. Dat geldt ook als je aan content marketing doet en blogs schrijft: daar neem je ook de juiste zoekwoorden in op. Wat voegt dat Google Trends nu dan toe?
Google Trends: nuttig of niet?
Minder nuttig. Met deze tool kun je achterhalen welke onderwerpen er heel actueel en hot, zijn. Denk aan bijvoorbeeld seizoensgebonden zaken en zo. Google Trends is dus eigenlijk minder geschikt voor je vaste webpagina’s; lees hiervoor tip 1 t/m 7 van onze top 15 nog eens.
Wél nuttig. Wil je echter met een blog of een aanbieding inspelen op de actualiteit? Dan is Google Trends wel nuttig om te achterhalen wat het meest trendy is op dit moment en wat de beste zoekwoorden hiervoor zijn.
Hoe gebruik je Google Trends?
Hoe je Google Trends kunt gebruiken, zullen we laten zien aan de hand van een voorbeeld. Stel, je hebt een fietsenwinkel. Je gaat naar Google Trends en zorgt er eerst voor dat Nederland als lands is ingesteld (rechtsboven) en je geeft bijvoorbeeld het zoekwoord ‘fiets’ in.
Je ziet meteen dat er sinds eind februari weer meer naar ‘fiets’ gezocht wordt. Je kunt nu een of meerdere zoekwoorden toevoegen. Wij besluiten om ‘e-bike’ toe te voegen. Vreemd… daar wordt minder naar gezocht dan naar ‘fiets’. Maar goed, we gaan wat verder op onderzoek.
We scrollen naar beneden en daar presenteert Google Trends een aantal onderwerpen en zoekwoorden die sterk stijgend zijn:
We lopen het lijstje door: Het merk B’twin verkopen we niet, maar er blijkt momenteel wel veel interesse in toerfietsen en er wordt veel gezocht op fiets onderbroek. Je besluit om een blog over fietskleding te schrijven en om daar een online aanbieding voor te maken.
Nog verder inzoomen
Je kunt ook nog verder filteren op subregios, wij noemen dat provincies. Onze zaak zit in Geldrop, dus we klikken door op Noord-Brabant.
De resultaten voor Noord-Brabant verschillen ten opzichte van heel Nederland. We waren op zoek naar nog een blog onderwerp en besluiten over het bepalen van de framemaat te schrijven. Dan kunnen we meteen uitleggen dat wij onze klanten daarmee helpen en een fiets helemaal op maat afstellen.
De zoekresultaten per genoemde woonplaats kunnen zo klein zijn, dat je er geen specifieke informatie over krijgt.
Nog twee tips
Helemaal bovenaan kun je ook heel specifiek de trends op YouTube (ook van Google) zoeken en de zoekperiode wijzigen.
Tip: Onderschat de kracht van microcopy, miniteksten, op je website niet. Hanteer de tips uit dit artikel en de conversie van je website zal zeker stijgen.