Met foto’s de zoekresultaten voor je website verbeteren
Foto’s en andere afbeeldingen verbeteren de gebruikersvriendelijkheid van je website. Maar … je website kan er ook beter mee gevonden worden. Waarop moet je letten?
Afbeeldingen voor je website gebruiken
Onder afbeeldingen verstaan we hier niet alleen foto’s, maar ook plaatjes, illustraties, tekeningen, enz. Je gebruikt deze om je website gebruikersvriendelijk én toegankelijker te maken. Je websiteteksten worden door een of meerdere afbeeldingen ondersteund en je boodschap komt beter over en blijft beter hangen.
Heb je een webshop, dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om aan elk product ook een afbeelding toe te voegen. Klanten willen tenslotte graag zien wat ze kopen ...
SEO voor afbeeldingen
Om goed in de Google zoekresultaten naar voren te komen wordt het steeds belangrijker om je afbeeldingen hiervoor te optimaliseren. Search Engine Optimization voor afbeeldingen dus. Hieronder volgen een aantal SEO-afbeeldingstips.
SEO-afbeeldingstips
Geen trucs. Wij vinden dat je alleen afbeeldingen toevoegt als die iets aan je pagina toevoegen. Niet vanwege SEO. Maar … als je dat doet, doe het dan zo slim mogelijk, zodat je beter gevonden wordt. Dus geen afbeeldingen gebruiken als SEO-truc. De kwaliteit van je website is belangrijker dan meer bezoekers.
Wees zoveel mogelijk origineel. Heb je zelf goede, eigen afbeeldingen? Mooi! Vaak is dat echter niet het geval en worden er stockfoto’s gebruikt. Die voldoen minder goed, maar een goed gekozen stockfoto is beter dan geen foto.
Tip: Een MijnRetail website is voorzien van een fotogalerij met duizenden stockfoto’s. Vind een passende foto door te zoeken op een zoekwoord voor je pagina of een ander belangrijk woord/thema van het betreffende onderwerp.
Kies een goede bestandsnaam. Ook de bestandsnaam van de afbeelding kan Google meer over het onderwerp vertellen. Dus bijvoorbeeld liever geen IMG001254.jpg als bestandsnaam, maar zoiets als ‘SEO voor afbeeldingen.jpg’.
Belangrijk: de alt-tag. Een alt-tag, of alt-tekst, is een stukje tekst dat je aan een afbeelding kunt toevoegen. Een alt-tag is kort en omschrijft het onderwerp. De tekst vertelt wat er op de afbeelding staat en legt als het ware de functie, de inhoud van de pagina uit.
Tip: Bij MijnRetail wordt de alt-tag voor afbeeldingen automatisch gevuld met de naam van de afbeelding. Het is dus belangrijk dat je afbeeldingen een goede naam geeft. Het kan ook handmatig: je hebt dan de optie om ‘Afbeelding omschrijving’ toe te voegen. Dit is de alt-tag.
De title-tag. Ook de title-tag kun je aan een afbeelding toevoegen. Die verschijnt dan als je met je muis over de afbeelding ‘hovert’ (zweeft). Ook goed voor de SEO, maar minder belangrijk als de alt-tag.
Tip: Meer weten over alt-tag en alt-title? Neem contact met ons op of lees ons eerdere artikel hierover.
Bijschrift gebruiken? Met menig CMS (Content Management Systeem) kun je aan een afbeelding ook een bijschrift toevoegen. Een stukje tekst dat als uitleg onder de foto wordt geplaatst. Goed voor SEO, maar doe het alleen als het iets aan de afbeelding en de context toevoegt.
Juist formaat. Google is niet blij met afbeeldingen die zo groot zijn dat het inladen heel lang duurt. Gebruik afbeeldingen op je website met een resolutie van ca. 850 x 450 pixels. JPG-afbeeldingen zijn door de regel wat kleiner dan PNG-bestanden. Heb je een MijnRetail website? Mooi, dan hoef je je over de grootte van de afbeelding niet druk te maken, dit regelen wij automatisch voor je!
Je afbeeldingen moeten wel te indexeren zijn!
De afbeeldingen die je gebruikt moeten wel door de robots van Google te bezoeken (dat wordt crawlen genoemd) en te indexeren zijn. Anders worden ze niet in de zoekresultaten meegenomen. Ook nu geldt: gebruikers met een MijnRetail website hoeven zich hier niet druk om te maken.
Ben je geen klant van ons, check dan bij je websiteontwikkelaar of het robots.txt-bestand de toegang van zoekmachines tot jouw afbeeldingen niet blokkeert. Afbeeldingen mogen geen X-Robots-Tag HTTP Header noindex-directive hebben en mogen niet gecanonicaliseerd kunnen worden. Ook mogen jouw pagina's niet de noimageindex-robots directive bevatten. Jouw websiteontwikkelaar kan je hier meer uitleg over geven of neem contact met ons op.
Zorg er ook voor dat jouw pagina's niet de noimageindex-robots directive bevatten, die specifiek communiceert met zoekmachines dat je niet wilt dat zij de afbeeldingen op jouw pagina indexeren.
Ook voor de techneut
Als je afbeeldingen in de sitemap opneemt, wordt het voor zoekmachines makkelijker om ze te ontdekken. Je kunt jouw afbeeldingen laten opnemen in jouw bestaande sitemap. Gebruik je, bijvoorbeeld in geval van een webshop heel veel foto’s, dan raden wij een speciale sitemap voor afbeeldingen aan. Maar zoals gezegd: dat is iets voor de echte techneut.
Tip: Gebruik alleen afbeeldingen om de tekst op een websitepagina te ondersteunen en niet als SEO-truc. Voeg je een afbeelding toe? Optimaliseer die dan wel zodat de afbeelding zo goed mogelijk door Google gevonden en geïndexeerd wordt.