22% van detailhandel heeft geen website
Terwijl we met de ontwikkeling van MijnRetail bezig waren hebben we natuurlijk marktonderzoek gedaan naar de websites van detaillisten. Ons onderzoek was primair gericht op winkeliers met één vestiging die niet zijn aangesloten bij een (landelijke) keten. Je vindt deze winkels veelal in dorpen, buurt en wijk winkelcentra maar ook wel, in mindere mate, in de stadswinkelcentra die veelal gedomineerd worden door de grotere landelijk ketens.
Uit ons onderzoek (N = 75) bleek dat 22% van de lokale winkeliers helemaal geen website heeft en derhalve helemaal niet vindbaar is op internet. 41% heeft ooit de moeite genomen om een website te laten maken waarvan de kwaliteit echter niet meer past bij de huidige verwachtingen van een consument en de informatie niet meer actueel is. 25% Heeft een nette website die redelijk actueel en er goed onderhouden bij staat. Dit zijn ook vaker de lokale/regionale ondernemers met 3 tot 6 vestigingen. 12% was aangesloten bij een grotere keten waarbij de moederorganisatie voorziet in een website. De eigen invloed op de inhoud van deze sites varieert per organisatie.
Het percentage sites dat adaptief is voor het scherm waarop wordt gekeken is te verwaarlozen in alle categorieën.
MijnRetail biedt de detaillisten in de categorie “geen website” en “geen actuele site” een zeer eenvoudig en toegankelijk platform om op een eenvoudige wijze een begin te maken met online zichtbaarheid. De vervolgstappen richting social media, multichannel, crosschannel en omnichannel retailing zijn daarmee een stuk dichterbij.