« Belangrijk voor webwinkeliers: nieuwe Europese regel (februari 2017)»

Gepubliceerd op 17-04-2017

ODR - wat is dat dan?

Dit Europese ‘online geschillenplatform’ (ODR) is een online platform dat is bedoeld om geschillen tussen consumenten en webwinkeliers te beslechten. Het is een officiële website van de Europese Unie en is een alternatief voor de gebruikelijke rechtspraak bij een rechter. Via deze website is een gang naar de rechter niet meer nodig. Dit Europese initiatief en is bedoeld voor Europese (ook wel ‘grensoverschrijdende’) geschillen. 

Lees eventueel de officiële verordening er nog eens op na (pdf-bestand).

ODR - voor wie is dat dan?

De ODR is er voor het oplossen van geschillen tussen tenminste twee partijen uit verschillende landen van de Europese Unie komen. Oftewel: verkoop jij regelmatig via je webshop aan consumenten buiten Nederland, maar binnen de EU? Dan kun je met de ODR te maken krijgen.

ODR - wat zijn de gevolgen?

Elke webwinkelier moet twee dingen doen.

  1. Website. Geef op je website aan dat de consument een geschil kan voorleggen aan de geschillencommissie via het ODR platform. Neem hiervoor ook een link op naar het platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/). Je kunt dit bijvoorbeeld doen op een klachtenpagina, in je klachtenprocedure of bij je pagina over klantenservice.
  2. Algemene voorwaarden. Neem een verwijzing naar de ODR in je algemene voorwaarden op. Deze verwijzing is óók vereist als je al in je algemene voorwaarden verwijst naar een Nederlandse geschillencommissie. Veel webwinkeliers doen dat namelijk al.

ODR - en algemene voorwaarden

Zoals gezegd moet jij als webwinkelier ervoor zorgen dat de consument op de hoogte is van het bestaan van het ODR-platform. Dat kun je doen door het in je algemene voorwaarden op te nemen. Dat kan met onderstaande tekst:

“Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Unie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr Als uw klacht nog niet elders in behandeling is, dan staat het u vrij om uw klacht te melden via deze website van de Europese Unie.”

Meer weten over de algemene voorwaarden voor de webwinkelier? Lees dan het artikel “Algemene voorwaarden en de webshop: wat speelt?” 


Zoso-Tip. Heb jij een webshop? Zet dan een verwijzing naar het nieuwe geschillenplatform ODR op je website en neem een verwijzing op in je algemene voorwaarden. Gebruik je voorwaarden van een (branche)-organisatie? Check dan of deze al nieuwe voorwaarden ter beschikking heeft gesteld.


 

37/media/1492432762b303743ffedbb5a38c8f462e460dfb05.jpg