Profiteer van de gratis WhatsApp Business
Je wilt niet alleen zo goed mogelijk voor je klanten bereikbaar zijn, maar ook zo efficiënt mogelijk werken. Met WhatsApp Business kun je dit wellicht realiseren. Wat kun je met WhatsApp Business en wat zijn de voordelen?
WhatsApp versus WhatsApp Business
WhatsApp kennen we allemaal wel. We gebruiken het dagelijks om tekstberichten, foto’s en video’s naar vrienden en bekenden te sturen en met ze te bellen of videobellen. WhatsApp Business kent meer mogelijkheden. Je kunt het bovendien naast je privé WhatsApp gebruiken, maar je mobiele telefoon moet dan wel twee simkaarten (duo-sim) kunnen bevatten. Je kunt de WhatsApp Business-app gratis downloaden voor iOS- en Android-apparatuur.
Aan de slag …
Nadat je de business-app hebt gedownload kun je een speciaal profiel voor je bedrijf aanmaken. Daarin neem je een korte beschrijving, je logo en de contactgegevens op (e-mailadres, website-adres, enz.). Het is ook mogelijk om openingstijden aan te geven. Je hoeft je dan niet verplicht te voelen om ’s avonds nog berichten te beantwoorden. Maar … realiseer je wel dat als je binnen de openingstijden wordt geappt, men ook heel snel een antwoord verwacht.
Handig om te weten is dat je ook een vast nummer in plaats van een mobiel nummer aan je business-app kunt koppelen. Je kunt WhatsApp Business ook gebruiken in de webversie en in de desktopversie voor Windows of macOS.
Extra mogelijkheden
Krijg je veel appjes van klanten en/of potentiële klanten (prospects)? Dan wil je die zo goed mogelijk structureren, organiseren en beantwoorden om er zo weinig mogelijk tijd mee kwijt te zijn. Daarvoor heeft WhatsApp Business een paar prima mogelijkheden.
Automatische berichten. Je kunt (standaard) begroetingen en afwezigheidsberichten instellen. Handig als je niet meteen tijd hebt om te antwoorden. Geef dan wel aan wanneer of binnen hoeveel tijd je erop terugkomt.
Automatische antwoorden. Vaak worden er veel dezelfde vragen gesteld. Daarvoor kun je dan standaardantwoorden formuleren of voor doorverwijzen naar een websitepagina. Dat kan je veel tijd besparen.
Organiseren. Berichten en contacten kun je ‘labelen’. Elk soort krijgt dan een eigen kleurtje en is zo makkelijk te rangschikken en af te werken. Denk aan bijvoorbeeld ‘verkoop’, ‘klacht’ en ‘klant’, ‘prospect’, enz.
WhatsApp Business op je website
Je klanten en prospects moeten natuurlijk wel weten dat je als bedrijf ook via WhatsApp te bereiken bent. Als je een WhatsApp Business-account aanmaakt, wordt er automatisch een hyperlink voor je bedrijf gemaakt. Die vind je bij de instellingen. Deze link kun je in je Facebookpagina opnemen of naar je klanten en prospects e-mailen.
WhatsApp Business op je website. De link kan ook aan je website worden toegevoegd. Als link gekoppeld aan een tekst of als een speciale knop. Heb je een Wordpress-site en wil je extra mogelijkheden, dan is de gratis plug-in WP Social Chat een aanrader. Met de betaalde versie kun je meerdere ‘agenten’ instellen. Interessant als je veel (verschillende) appjes krijgt en die wilt doorsturen naar collega’s, bijvoorbeeld naar de administratie of de klantenservice. Wil je een chatvenster in de looks van je website en je klanten laten chatten zónder dat ze je website verlaten? Dan heb je al snel een betaalde dienst nodig zoals Wappy (€ 8,95 per maand).
Website van MKB Marketing Team? Dan stelt ook een WhatsApp-button toevoegen niet zo veel voor. De link die je van WhatsApp krijgt kun je invullen bij ‘Mijn Bedrijf’ en dan onder ‘Social Media instellingen’. De button verschijnt dan op je website linksonder in beeld.
Website van Zoso? Dan is het nóg eenvoudiger. Laat ons gewoon even weten wat je wilt!
Met de WhatsApp Business-app bied je klanten en prospects een goede, extra manier om contact op te nemen. Het is gratis en kan ook aan een vast telefoonnummer worden gekoppeld. Realiseer je wel dat mensen snel een reactie verwachten op een WhatsApp-bericht.