« Het belang van blogs»

Gepubliceerd op 21-03-2022

Een blog is een online tekstartikel. Vaak worden deze teksten op een persoonlijke manier geschreven, waarbij de auteur vanuit zijn/haar perspectief over het onderwerp verteld. Deze teksten hebben veelal een informatieve inhoud en dienen om de kennis of een ervaring van de auteur te delen met anderen. Maar waarom zou je jouw energie moeten steken in het schrijven van een blog? En hoe begin je hieraan?

De voordelen van Blogs

Verbeterde vindbaarheid op google
Google houdt van actuele informatie. Door regelmatig een tekst te plaatsen ziet Google jouw website als actueel waardoor je website hoger zal scoren in de ranking van de zoekmachine. Hiervoor moet je de tekst SEO-technisch wel op de goede manier schrijven. Iedereen wil op die felbegeerde eerste pagina met Google resultaten terecht komen en daar kom en blijf je enkel met actuele content. Wanneer je een webshop beheert, is het schrijven van blogs de makkelijkste en gratis manier om klanten te trekken die online zoeken naar de producten die je verkoopt of de diensten die je levert. 

Om die vindbaarheid op Google te vergroten, kun je de volgende zaken in gedachten houden wanneer je begint met het schrijven van een tekst;

  • Linkjes in de tekst; Linkjes kunnen verwijzen naar productpagina’s zodat bezoekers worden gestimuleerd om je webshop te bezoeken. Daarnaast helpen linkjes naar andere bronnen om het artikel te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google.
  • Afbeeldingen; Maak je pagina visueel aantrekkelijker voor bezoekers door passende afbeeldingen toe te voegen. Naast het feit dat bezoekers hierdoor eerder over zullen gaan tot het daadwerkelijk lezen van je tekst, helpt de naam die je de afbeelding geeft om hoger in de ranglijst op zoekmachines te komen.
  • Belangrijke zinnen; Een blog is een perfecte plaats om zinnen te gebruiken die veel gebruikt worden door je doelgroep wanneer ze naar jouw producten zoeken. Via je blog kunnen zij gemakkelijk bij je online winkel terechtkomen waar zij jouw diensten of producten kunnen afnemen.

Betere relatie met potentiële bezoekers en klanten
Blogs geven jouw (potentiële) klanten het gevoel dat je makkelijk te benaderen bent omdat je wat van jezelf laat zien. 

Inzetbaar op andere kanalen
Het is, nadat je een blog voor je website hebt geschreven, een kleine stap om deze tekst op social media kanalen te plaatsen. Een goed geschreven, interessante en unieke blog heeft op social media kanalen de potentie om viraal te gaan. Het kan de aandacht trekken van influencers, verslaggevers, mensen uit de media en anderen waardoor jouw nieuws snel verspreid kan worden. Dit is de beste gratis reclame die je kan krijgen.

Deel je expertise
Wanneer je in jouw blogs antwoord geeft op vragen waar jouw doelgroep mee zit, dan zullen ze je gaan zien als een expert in jouw vakgebied en is de kans groot dat zij vaker op jouw website terug komen. Wanneer zij diensten nodig hebben die jij aanbiedt, zullen ze jouw bedrijf onthouden en deze diensten eerder bij jou afnemen. 


Iedere blogpagina op je website is weer een extra pagina waar je bezoekers op kunnen landen via zoeksites zoals bijvoorbeeld Google. Hierdoor kan het aantal bezoekers op je website flink toenemen


Hoe schrijf je een blog?

Een blog hoeft niet lang te zijn om beter vindbaar te zijn op zoekmachines zoals Google. Belangrijker is dat de content SEO-technisch goed in elkaar steekt en relevant is voor bezoekers. Voordat je enthousiast begint aan het schrijven (of laten schrijven) van je teksten is het belangrijk om de volgende punten te overwegen:

Doelgroep
Om de gewenste doelgroep te bereiken is het belangrijk om de juiste tone-of-voice te gebruiken bij het schrijven van je blog. Daarnaast kun je de content aan laten sluiten bij de interesses van je gekozen doelgroep, zodat zij op jouw website datgene kunnen vinden waarnaar zij op zoek waren. 

Uniek
Unieke blog posts zullen je blog onderscheiden van andere blogs uit dezelfde branche en de kans vergroten dat lezers in de toekomst terug keren naar jouw blog.

Consistent
Zoals eerder benoemd is het regelmatig plaatsen van nieuwe content, al dan niet in blog vorm, van belang wanneer je graag bovenaan in de zoekresultaten op Google terecht wil komen. 

Interactie
Wanneer je mensen de mogelijkheid geeft om op je teksten te reageren, kun je een conversatie met je doelgroep uitlokken. Dit draagt bij aan je herkenbaarheid en wekt vertrouwen van de klant. Wanneer je daarnaast een deelknop voor social media kanalen toevoegt, kunnen je lezers de content delen waardoor je blog bij meerdere mensen onder de aandacht wordt gebracht. 

Professioneel
Teksten dienen foutloos en gemakkelijk te begrijpen te zijn. Dit draagt bij aan het professionele imago van je bedrijf. Hoe meer informatie je deelt, hoe meer je laat zien aan je doelgroep dat je verstand van zaken hebt. Hierdoor zullen klanten zich eerder vertrouwd genoeg voelen om diensten bij je af te nemen.


Ben je zelf niet zo sterk in het schrijven van goede teksten of ben je niet bekend met schrijven van SEO-teksten? Dan kun je er ook voor kiezen om het schrijven uit te besteden aan een ander.


Wil je het schrijven van je SEO-teksten graag uit handen geven? Dan staan wij graag voor je klaar!

Neem contact met ons op

laptop-g591dde4a1-1920-1645457112.jpg