« Dit is wat jij moet weten van schema.org»

Gepubliceerd op 21-06-2021

Een website moet tegenwoordig gebruikmaken van Schema.org. Zeggen ze … Maar als jij nu helemaal geen website-techneut bent, wat moet je hier dan mee? Wat moet jij van Schema.org weten?

Schema.org

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: jij hoeft niet heel veel te weten van Schema.org. Jouw websitebeheerder/ontwikkelaar wel. Wat jij moet weten is eigenlijk alleen maar: wat het is, wat het doet en of jouw website goed in elkaar zit.

Wat is het Schema.org?

Om te beginnen: Schema.org is een initiatief van Google, Yahoo en Bing. De drie grootste zoekmachines. Zij hebben een structuur, een soort schema bedacht dat in websites kan worden ingebouwd, zodat deze sneller, makkelijker en beter doorzocht kunnen worden.

Wat doet Schema.org?

Stel, jij verkoopt via je website boeken. Iemand is op zoek naar een biografie van de zanger Leonard Cohen en hij typt Leonard Cohen in. Dan toont de zoekmachine zoekresultaten van streamingdiensten, cd-webshops, boekenwinkels, enz. Voor de zoekmachine is het dan handig als deze snel ziet dat jouw website over boeken gaat. En dat je die ook verkoopt. En dat je ook boeken over Leonard Cohen hebt. Enz. Al die gegevens worden ook wel microdata genoemd. En die microdata in de juiste structuur, noemen we structured data, gestructureerde data.

Zit jouw website goed in elkaar?

Jouw websitebouwer moet een schema aan je website toevoegen dat makkelijk gezegd per pagina, het product, de schrijver, de titel, de prijs, ISBN-nummer van het boek, enz. invult. Je kunt dat testen met bijvoorbeeld Google search console (deze vervangt binnenkort de Google structured data testing tool). Je moet dan wel weer snappen wat de testresultaten betekenen. Dus?

Heb jij een Zoso-website? Geen probleem dan. Wij kennen jou en je bedrijf zo goed, dat we perfect in staat zijn om een goede structuur aan je website toe te voegen. En als wij al een website voor jou gemaakt hebben, dan is dat ook al gedaan.

Heb jij website van MKB Marketing team? Ook totaal geen probleem. Want Schema.org is hier standaard al ingebouwd. Je kunt het zelfs voor een aantal zaken zelf instellen. Neem maar eens een kijkje. Log in op MKB Marketing team en klik onder 'website' op 'SEO Instellingen'. Je ziet hier dat verschillende gestructureerde data aan- en uitgevinkt kunnen worden. Standaard staan deze aangevinkt. Laat dat zo, óf je moet goede redenen hebben om ze uit te zetten natuurlijk.

SEO instellingen.png

Heb jij een Wordpress-site? Dan wordt het al iets lastiger. Want als je die zelf beheert zul je voor het toepassen van Schema.org voor gestructureerde data, plug-ins moet gaan installeren. Je moet een dergelijke plug-in kiezen, installeren en instellen. Ben je een doe-het-zelver, dan zul je dat zoals gezegd zelf moeten doen. En anders kun je het ook uitbesteden. Aan ons bijvoorbeeld.

Nog even over rich snippets

Als je je gestructureerde data goed voor elkaar hebt met Schema.org, dan kunnen de zoekmachines zogenaamde rich snippets tonen. Dat zijn dus de zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de websitepagina, die zijn gegenereerd door de structured data.

Als je bijvoorbeeld op ‘biografie Leonard Cohen’ googelt, dan krijg je rich snippets van Wikipedia te zien. Wikipedia heeft dus die gestructureerde data goed voor elkaar.

Wil je meer weten over rich snippets? Zoso publiceerde eerder al een blog over dit onderwerp.

LC rich snippet 02.png


Tip

Je hoeft over Schema.org eigenlijk alleen maar te weten dat gestructureerde data leiden tot betere en snellere zoekresultaten en dat pagina’s als rich snippets getoond kunnen worden. De websites van Zoso en MKB marketing team voorzien hier al in..


laptop-2620118-1920-1624262753.jpg
LC-rich-snippet-01-1624263153.png