« 404 error op je website? Zo ga je ermee om!»

Gepubliceerd op 29-01-2020

Komt een websitebezoeker op een niet bestaande webpagina van jouw site, dan krijgt deze bezoeker een 404 error te zien. Deze is meestal niet echt gebruikersvriendelijk. Hoe kan dat beter?

Wat is hier eigenlijk het probleem?

Je hebt niet zomaar een website. Je wilt dat de websitebezoeker snel vindt naar wat hij of zij op zoek is. Toch komt het met enige regelmaat voor dat de bezoeker op een niet bestaande webpagina terechtkomt.

Hoe komt dat zo?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand op een niet bestaande webpagina terecht kan komen. De belangrijkste zijn:

  • De bezoeker typt een verkeerd website-adres (URL) in zijn browser in.
  • De bezoeker klikt in Google op een webpagina van je website die inmiddels niet meer bestaat.
  • De bezoeker klikt op een of andere website op een link die doorverwijst naar een webpagina van jouw site die niet meer bestaat.
  • De bezoeker klikt op een webpagina van jouw website op een interne link die doorverwijst naar een webpagina van jouw site die niet meer bestaat.

Tip: Een lege link (ook wel dode link of broken link genoemd) is de meest voorkomende reden dat een websitebezoeker een 404 error te zien krijgt.


Wat er dan gebeurt

Als er sprake is van een niet bestaand website-adres, dan geeft de webserver via de browser een standaard foutmelding: 404 error – bestand niet gevonden (of een vergelijkbare melding).

404 is een veelvoorkomende zogenaamde http statuscode, waar er trouwens veel meer van zijn. 

Dat kan (en moet) dus beter

Het is voor de bezoeker al vervelend dat er een foutmelding verschijnt. Het wordt pas echt vervelend als jij niet goed met die fout omgaat. En met zo’n standaard foutmelding help je de bezoeker echt niet verder. Dus gaat dat ten koste van de conversie: oftewel ten koste van het doel waarvoor je website in het leven hebt geroepen. Daarom is het slim om de bezoeker vanaf de 404 pagina zo vriendelijk en makkelijk mogelijk verder te helpen.

Hoe doe kan dat beter?

Je moet duidelijkheid geven op de 404 pagina van je website. Je moet de standaard foutmelding dus aanpassen. Twee vragen die dan opdoemen zijn: waarin en hoe doe je dat?

Vertel duidelijk op de 404 pagina wat er aan de hand is én wat de bezoeker kan doen. Bijvoorbeeld:
Sorry! De pagina die u bezoekt bestaat niet (meer). Ga direct naar de homepage of neem contact met ons op.

Een aantal tips:

  • Neem een zoekfunctie op. Neem een zoekfunctie op de 404-pagina op. Je maakt het de bezoeker dan makkelijk om zelf naar de gewenste informatie te zoeken.
  • Zet je advertenties op je website? Dan niet op de 404-pagina. De bezoeker is teleurgesteld en wil snel verder geholpen worden en zonder commerciële uitingen.
  • Belangrijke weblinks. Heb je extra belangrijke en veel bezochte webpagina’s? Vermeld die links dan op de 404-pagina.
  • Vraag om hulp. Eventueel kun je de bezoeker vragen om de niet (meer) bestaande pagina via een contactformulier te melden.
  • Neem de menubalk op. Zorg ervoor dat de gewone menubalk te zien is. Hiermee kan de bezoeker verder over je site navigeren.

blog-404-notfound-vgz.png

Hoe realiseer je een goede 404-pagina?

Je moet in feiten de 404-pagina gaan re-directen (doorsturen) naar een eigen error pagina. Afhankelijk van wat voor soort website je hebt, kun je dat zelf doen of uitbesteden.

Heb (of wil) je een MijnRetail-website? Dan geen zorgen. Daar is het allemaal al goed geregeld!

Voorkomen is beter dan genezen…

Je kunt er niets aan doen als de websitebezoeker een verkeerde URL in de browser intypt. Je kunt wel 404-errors voorkomen door je website regelmatig te checken op dode links. Dat kun je met een tool zoals Deadlinkchecker. Je typt de URL van je website in en alle pagina’s worden gecheckt. Je krijgt een net overzicht van de pagina’s waar onder andere dode links in staan.


Tip: Maak een goede 404-error pagina voor je website, zodat een websitebezoeker vanaf een niet bestaande pagina snel wordt verder geholpen. Dat komt de resultaten zeker ten goede.

download-1580134817.png