Het belang van een goede website
In de hedendaagse digitale wereld heeft het grootste gedeelte van de bedrijvencultuur een website online staan om zijn diensten uit te leggen of te verkopen. Niet alle pagina's blijken echter even effectief te zijn. Wat maakt nu een ‘goede’ website en waarom is dit zo belangrijk?
Waarom is een goede website belangrijk?
Jezelf op de kaart zetten
Heb je een visueel aantrekkelijke, duidelijke en goed vindbare website, dan zorg deze ervoor dat klanten je bedrijf serieus nemen en dat je professionele overkomt. Klanten kunnen op hun eigen tempo op een rustig moment over je diensten lezen wat je kan helpen bij het verkopen van je diensten.
Vertrouwen
Wanneer je een goed functionerende en professionele site beheert, wekt dit het vertrouwen op bij potentiële klanten. Wanneer die eerste indruk positief is, zal dit eerder leiden tot meer loyaliteit en afname van diensten.
Geen afhakers
Wanneer potentiële klanten voor het eerst over een bedrijf horen, beginnen zij meestal met het zoeken op internet om meer over je bedrijf te weten te komen. Veel klanten haken af wanneer de site niet functioneel is of er onaantrekkelijk uit ziet.
Leads genereren
Alle social media kanalen, zoekmachines en advertenties sturen potentiële klanten voor meer informatie door naar je site. De grootte van je bedrijf doet er op dat moment niet toe. Veel belangrijker is de inhoud van je webpagina's. Hoe beter de content, hoe makkelijker je gevonden wordt. Belangrijk is dan dat je website dusdanig goed gebouwd en ingericht is dat deze de aandacht van de bezoeker vast kan houden.
Het hoofddoel van je website zou het uitbreiden van je klantenbestand moeten zijn. Daarom is het erg belangrijk om je site dusdanig in te richten, zodat deze jouw doelgroep zo snel mogelijk naar de pagina kan leiden waar een interactie plaats kan vinden.
Wat is een goede website?
- Responsive; dit houdt in dat de site op ieder apparaat goed moet werken, of je nu op een computer, laptop, telefoon of smartwatch kijkt.
- Een snelle laadtijd; Wanneer bezoekers op een site met een lange laadtijd komen, zijn ze al snel geneigd om af te haken en naar een andere aanbieder te gaan.
- Vindbaarheid; Een goede webpagina is gemakkelijk te vinden via online zoekmachines zoals Google. Door de content op je site SEO te schrijven, komt je website eerder bovenaan in de resultaten te staan na een zoekopdracht op Google.
- Beveiliging; De pagina moet voorzien zijn van een SSL certificaat, wat inhoudt dat deze goed beveiligd is. Een SSL-certificaat versleutelt de verbinding tussen een site en de server, zodat inlog- en betaalgegevens beschermd worden verzonden. Bezoekers krijgen zo direct vertrouwen in de veiligheid van jouw website of webshop.
- Content; De inhoud van je site moet van toegevoegde waarde zijn. De bezoeker wil direct zien wat hij op je website kan vinden en waar hij die informatie kan vinden. Moet een bezoeker te lang zoeken naar de juiste informatie, dan zal deze eerder afhaken. Maak grote stukken tekst aantrekkelijker met mooie, passende afbeeldingen en breek de tekst op in kortere stukjes zodat de leesbaarheid verbeterd.
- Jouw bedrijf voorop; De website is een verlengde van jouw bedrijf. Het dient je bedrijf te promoten en te laten zien wat jouw bedrijf kan. Laat dus zoveel mogelijk voorbeelden zien van de succesverhalen van jouw bedrijf. Laat de bezoeker daarnaast kennis maken met jouw bedrijf door persoonlijke content te delen. Wanneer dit digitale visitekaartje de sfeer van jouw bedrijf laat zien en een goed gevoel bij bezoekers achterlaat, zullen deze bezoekers eerder overgaan tot het afnemen van jouw diensten. Ze weten dan namelijk wat ze van jou kunnen verwachten.
- Functioneel; Een goede website is gebruiksvriendelijk. Dit betekent niet te veel poespas en je bezoeker direct doorsturen naar de kern, het doel van zijn bezoek. Zorg daarom voor een goede inhoud van je pagina’s en een goede structuur tussen deze pagina’s. Dit betekent niet teveel tekst op één pagina en een duidelijk te navigeren menu. Een goede zoekfunctie op je website kan ook bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid.
Een goede website is goed vindbaar en aantrekkelijk voor (potentiële) klanten en zorgt voor sales en leads.
Haal jij al het beste uit je website? Wij kijken graag met je mee!