« Een goede slogan voor je website»

Gepubliceerd op 01-05-2019

Over slogans

Dit is mijn boodschap. Je wilt met je slogan iets bereiken; je wilt een boodschap overbrengen. Met als doel dat je merk, bedrijf, product of dienst makkelijk en snel begrepen en herkend wordt. Je boodschap kan een betekenis hebben (‘Kaas uit het vuistje’) of niet (‘Ik wil Bolletje’). Soms wil je alleen maar een gevoel overbrengen (‘Just do it’- Nike).

Synoniemen. Andere veel gebruikte termen zijn o.a. een pay-off, een slagzin, een motto en soms ook wel een USP (een Unique Selling Proposition).

Slechte slogans. Een slogan is pas slecht als hij niet doet, wat jij ermee wilt bereiken. Toch bestaat er ook elk jaar een Slechte Slogan Verkiezing die we je niet willen onthouden, de top 5 van 2018:

  1. ‘We doen wel vrouwen, maar knippen ze niet’ (Barbier Rogier Laren)
  2. ‘Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte!’ (Stukadoors/schildersbedrijf Schutte)
  3. ‘Voor ieder reetje een Aarts W.C’tje’ (Aarts Sanitair Service)
  4. ‘Met je fiets in de penarie? Bel dan even met Harie…’ (Fietsenmaker Harrie)
  5. ‘Theo en Peet, voor al u electriciteet’ (PC van der Peet)

Een slogan mét of zónder betekenis?

Volgens het overtuigingsmodel van Petty en Cacioppo(het Elaboration Likelihood model – LKM) moet de ontvanger van je boodschap je boodschap wel kunnen of willen begrijpen. Dus betekenisvolle doordenkertjes (‘Paturain, da’s pas fijn’- waarom is dat fijn?) zijn pas leuk als men erover kan en of wil nadenken. De ontvanger is pas bereid om over je slogan ‘na te denken’ als hij heel erg bij het soort product betrokken is.


Tip. Gebruik een leuke doordenker als slogan, als je doelgroep héél erg betrokken is bij het soort product dat je verkoopt. En anders gebruik je beter een slogan die snel en makkelijk te begrijpen is.


Een gouden regel voor een goede slogan

Wil je zeker zijn van je zaak, bedenk dan een slogan die bestaat uit een combinatie van je merk-, bedrijfs-, op websitenaam én het (klant)-voordeel voor de websitebezoeker. Als je slogan dan pakkend is en vaak genoeg herhaald wordt, zal men je merk/website en voordeel als één geheel gaan zien.

Tips

Dit doe je beter wel …

  • Onderscheidend. Originaliteit trekt de aandacht en onderscheid je van de concurrent.
  • Kort en bondig. Dat wordt beter onthouden.
  • Duidelijk beeld. Roep een beeld op van je product (‘U bent pas thuis waar u Douwe Egberts drinkt’: gezelligheid en vertrouwen).
  • Ritmiek of rijmende zinnen. Deze worden vaak makkelijker onthouden (‘Duyvis als er een fuif is’).
  • Woordspelingen. Maar maak het niet te moeilijk, anders moet men er weer over na gaan denken (‘Licht eens een olifant een pootje’ - jenever Jonge Olifant).
  • Alliteraties. Dit is het gebruik van woorden met een gelijke begin klank (‘Wie kaas kiest, kiest Kollumer’). En wie kent niet ‘Heerlijk, helder, Heineken’. De grote bekendheid komt trouwens niet alleen door de alliteratie maar ook door het grote reclamebudget van Heineken.
  • Hyperbool. Hiermee maak je clichématig gebruik een grote overdrijving (‘Witte Reus, wast een berg, kost een beetje’).

Dit doe je beter niet …

  • Een slogan met dubbele bodem waar men veel te lang over na moet denken (‘De mannen van Zwan, die kunnen er wat van’).
  • Gebruik geen clichés zoals ‘verrassend’ en ‘anders’; daarmee onderscheid je je niet.
  • En geen superlatieven. Er werd vroeger nogal eens geroepen dat men de beste, goedkoopste, snelste, voordeligste, enz. was. Maar in het internettijdperk val je dan al snel door de mand. Het wordt niet zomaar meer geloofd en men vindt het overdreven.

Tip. Blijf met het bedenken van een slogan dicht bij je website, product of bedrijfsnaam. Vraag jezelf af wat je websitebezoeker van je website en/of bedrijf verlangt en vertaal dit in een creatieve slogan.

woodtype-846089-1558073908.jpg