Het opvolgen van internetleads

Je hebt je website niet voor niets. Je wilt dat je gevonden wordt én dat de websitebezoeker actie neemt. Hij vult een contactformulier in, bestelt een folder, enz. Hoe volg je het beste deze internetleads op?

Het is onderzocht

E-mailmarketingadviseur Bas ter Burg deed eens een mini-onderzoek. Hij vroeg op diverse websites via een contactformulier een brochure aan. Dat deed hij als volgt: “Graag wil ik via e-mail een brochure ontvangen. Voor een opdrachtgever ben ik leveranciers aan het inventariseren. Afhankelijk van uw informatie zal er een gesprek plaatsvinden.” En de resultaten?

Een internetlead?

Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. Komt de aanvraag via je website binnen, dan is er sprake van een internetlead. De betreffende aanvrager kun je dus zien als een potentiële klant; een prospect.

Wat is belangrijk bij een internetlead?

Allereerst moet je de websitebezoeker goed de gelegenheid geven om contact op te nemen. Dat begint met duidelijk je contactgegevens op je website te vermelden. Hoe persoonlijker, hoe beter. Vermeld dus zoveel mogelijk gegevens: namen, functies, 06-nummers en gepersonaliseerde e-mailadressen, zoals voornaam@mijnbedrijfsnaam.nl.


Tip. Maak eventueel een speciale pagina aan: ‘Ons team’, ‘Over ons’ of ‘Over ons team’.


Ook een goed contactformulier doet wonderen. Maak het vooral niet te lang en te ingewikkeld, dat remt mensen af om het in te vullen.

En dan?

Iemand wil contact met jou! Men wil dat je een vraag beantwoordt, een offerte uitbrengt, een folder opstuurt, een prijs doorgeeft, of gewoon contact opneemt. Wat doe je dan?

Internet is een vluchtig en snel medium. Dat schept verwachtingen en je zult dus snel moeten reageren. Het liefst binnen enkele uren. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.


Tip. Kun je niet binnen enkele uren op een internetlead reageren, zorg dan voor een automatisch antwoord. Vermeld daarin wanneer je wél in staat bent te reageren.


Een automatisch antwoord versturen. Het is belangrijk dat de aanvrager weet dat zijn vraag goed is aangekomen én vooral dat je voor hem bezig bent. Hij wil niet meteen antwoord op zijn vraag, maar wel zo snel mogelijk een reactie. Enkele voorbeelden:

En… reageer dan ook binnen de termijn die je toegezegd hebt…

Reageren op een internetlead

Stuur een e-mailbericht, zonder spelfouten, dat er verzorgd uitziet en dat ook daadwerkelijk antwoord geeft op de gestelde vraag.

Sluit af met je eigen naam en functie en vermeld wat de volgende stap is die je zult doen. Bijvoorbeeld:

Maar het allerbelangrijkste is: eerst bellen!

Het is een beetje afhankelijk wat jouw product of dienst is, maar vaak is het slim om altijd eerst even te bellen. Je maakt persoonlijk contact, de potentiele klant voelt zich extra serieus genomen, je onderscheidt je waarschijnlijk van de concurrent én je kunt goede vragen stellen. Bijvoorbeeld:

Meestal vertelt de klant een verhaal en met een beetje doorvragen lukt het dan vaak om meteen een afspraak te maken. En anders kun je u alsnog de gewenste informatie sturen. De kansen op een bestelling, order of opdracht nemen dan flink toe. Maar zoals gezegd, het hangt sterk van je onderneming af.


Tip. Als iemand je via je website vraagt contact op te nemen, moet je heel snel reageren. Het liefst binnen enkele uren. Lukt dat niet, stuur dan een automatisch antwoord waarin je aangeeft wanneer je wél kunt reageren en houd je dan ook aan die termijn. Vaak werkt eerste even bellen nog beter.


Origineel weergeven