Een goed webformulier maken: waarom en hoe?

Je wilt conversie!

Je wilt de bezoeker aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld om:

En het liefst wil je dat zoveel mogelijk bezoekers dat doen. Je hebt echter de gegevens van de websitebezoeker nodig, die moeten ze dus achterlaten. Via een webformulier.


Tip. Weet dat websitebezoekers in het algemeen een hekel hebben aan het invullen van webformulieren. Besteed daarom voldoende aandacht aan ontwerpen van dat formulier.


Beperk je tot het meest noodzakelijke

Vraag uitsluitend naar de informatie die je echt nodig hebt en beperk dus het aantal invulvelden. Geef met een sterretje * welke velden verplicht zijn.


Tip. Hoe meer informatie er in het webformulier ingevuld moet worden, hoe minder mensen dat zullen doen en dus hoe lager de conversie.


Is een lange lijst noodzakelijk, maak deze dan visueel kleiner door vragen te groeperen en/of op meerdere pagina’s te zetten.

Een gebruikersvriendelijk webformulier

Maak je formulier zo gebruikersvriendelijk. Zoals gezegd doe je dat door het aantal invulvelden zoveel mogelijk te beperken, maar ook met de navolgende tips.

Oppassen voor SPAM

Elke webformulier loopt de kans te worden ontdekt door SPAM-bots met een hoop SPAM tot gevolg. Dat wil je dus niet.

CAPTCHA. Daarom kun je de bezoeker een veld laten invullen met iets wat een SPAM-bot niet begrijpt. Bijvoorbeeld met een zgn. CAPTCHA. Maar dat is weer een extra drempel en dat leidt tot een lagere conversie.

reCAPTCHA. Met de reCAPTCHA van Google hoeft de bezoekers niets meer in te typen. Hij hoeft slechts met één klik bevestigen dat hij/zij geen robot is.

noCAPTCHA reCAPTCHA. Op basis van hoe de websitebezoeker zijn/haar muis over het scherm beweegt (en in combinatie met het IP-adres) analyseert Google of de bezoeker een mens of een robot is. Betreft het een mens, dan krijgt deze toegang zónder iets te hoeven doen. Een robot krijgt geen toegang en bij twijfel wordt er alsnog een reCAPTCHA getoond.

Hoe kom je aan een webformulier?

Het CMS van MijnRetail is ook voor het maken van een contactformulier heel eenvoudig te gebruiken. Je kies zelf uit een aantal standaardvelden en kunt ook een checkbox of dropdown menu toevoegen.


Tip. Houd webformulieren zo eenvoudig en gebruikersvriendelijk mogelijk om een zo hoog mogelijke conversie te realiseren.


Origineel weergeven