Wat is Responsive Web Design?
Tegenwoordg worden we doodgegooid met de term Responisve Webdesign. (RWD) Omdat websites tot een jaar of 3 geleden vrijwel alleen werden bezocht op desktops en laptops met allemaal ongeveer hetzelfde schermformaat en dat is nu niet meer zo. De mobiele revolutie – en daarmee de lancering van apparaten als smartphones en tablets – is een aantal jaar geleden in gang gezet en de afgelopen tijd in een wilde stroomversnelling geraakt.
Mobiele apparaten zijn hot!
De smartphone veroverde de wereld, de verkoop van tablets explodeerde en de behoefte om altijd en overal online te zijn is groter dan ooit. Op dit moment komt ongeveer 50 % van het totale internetverkeer via een mobiel apparaat. Dit alles zorgt voor een compleet nieuwe situatie. Een situatie waarin mensen op verschillende apparaten websites bezoeken. Dat wil zeggen; niet alleen op verschillende schermformaten, maar ook op verschillende manieren, met andere behoeftes en andere context.
Gevolg daarvan is dat websites worden ontworpen en gebouwd voor verschillende schermformaten en gebruikersbehoeften. Daarbij zijn nieuwe vraagstukken ontstaan, moeten nieuwe afwegingen in ogenschouw worden genomen en andere keuzes worden gemaakt.
Content moet worden geprioriteerd, waarna je voor verschillende formaten en apparaten een andere indeling of weergave moet kiezen. Vaak wordt zelfs een deel van de content weggelaten. Maar welke content? En in welke gevallen wel en welke niet?
Gebruiker verwacht een uitgekiende site
RWD is een manier van ontwerpen waarbij geprobeerd wordt gebruikers van verschillende apparaten en schermformaten een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te bieden. Door de indeling – en de content – te ontwerpen aan de hand van de beschikbare ruimte, ontstaat een ervaring die beter past bij de manier waarop een website wordt bezocht.
Als we het dan ook nog hebben over de manier waarop een apparaat wordt gebruikt – en contextuele factoren als tijd en locatie – hebben we het eigenlijk over adaptive webdesign. Er ontstaat vaak verwarring tussen deze twee begrippen. Adaptive webdesign gaat dus een stapje verder dan responsive webdesign. In dat geval kan ook de functionaliteit van een website zich aan de gebruiker aanpassen, door het tijdstip of de locatie van het bezoekmoment te gebruiken. De website past zich dan dus nog meer aan de gebruiker aan.
Een goed voorbeeld is de belfunctie en navigatie op de mobiele weergave. Komen bezoekers via een smartphone op een MijnRetail.nl website, dan zitten onderaan de pagina automatisch een knop om rechtsreeks te bellen of navigeren naar uw zaak. Een functionaliteit die op een laptop niet beschikbaar is en daar ook niet getoond zal worden.
Geef bezoekers wat ze nodig hebben, niet wat ze willen
En eigenlijk gaat adaptive webdesign nóg een stapje verder. Met name het woord ‘adaptive’ speelt daarbij een belangrijke rol. Adaptive webdesign is ook informatie die je hebt gebruiken om de ervaring die je biedt te verbeteren. Het definiëren van context om de gebruiker beter en specifieker te kunnen dienen.
Een responsive website leidt in het algemeen tot bezoekers die langer blijven hangen, meer content consumeren, vaker tot conversies leiden, vaker terugkeren en uiteindelijk dus tot meer omzet leiden. Nog een voordeel: lagere kosten. Aangezien je maar één website in beheer hebt en niet een aparte mobiele website of een app. Je hoeft dus maar één keer content te publiceren en één website te updaten.
Daarnaast ziet het er professioneel uit: RWD en AWD is sexy. Je laat als organisatie zien dat je een online strategie serieus neemt. Een professionele website die meegaat met de mogelijkheden van de tijd straalt autoriteit uit. Het zorgt dat je een stapje voor hebt op je concurrenten en het verbetert je imago.