Handig: klanten online laten stemmen

Je hebt een businessidee, maar twijfelt nog of de klanten er hetzelfde over denken dan jij. Oplossing: laten (potentiële) klanten stemmen! Hoe pak je dat aan?

Een online peiling

Een echte enquête opstellen en uitvoeren is nog niet zo eenvoudig. Het is een vak apart om de juiste vragen te formuleren en om een representatieve steekproef samen te stellen. Je moet dan ook aardig wat van statistiek afweten. Maar om een beeld te krijgen van wat klanten van jouw ideeën vinden, kun je het ook anders aanpakken.

“Wat vindt u van het volgende idee?”

Je kunt uiteraard een aantal klanten bezoeken en met ze in gesprek gaan. Het is vanzelfsprekend dat je daar klanten voor uitzoekt waarvan je weet dat ze jou echt proberen verder te helpen. Maar helemaal objectief zullen ze natuurlijk nooit zijn. Het is ook mogelijk om klanten online te laten stemmen en om zo te peilen hoe er over jouw ideeën wordt gedacht. Daar zijn allerlei tools voor te vinden. Een paar hebben wij er voor jou bekeken, maar eerst enkele tips:

Bij Surverymonkey kun je in drie eenvoudige stappen een online peiling opstellen. Tót tien vragen is dit gratis. Men heeft ook een sjabloon voor producttesten samengesteld. Bekijk deze eens als je je vragen aan het bedenken bent.

Ook Opinion Stage laat je makkelijk een enquête op poten zetten. De gratis versie volstaat waarschijnlijk wel, maar je krijgt maar 25 antwoorden (= klantenreacties) per maand.

Bij Better-Vote kun je snel zónder te registreren één vraag stellen die dan voor iedereen in te zien is. Snel, makkelijk maar waarschijnlijk volstaat dit voor jouw doel niet echt. Bekijk eventueel dit voorbeeld even.

Supersurvey werken gelijkaardig als Opinion Stage en Better-vote. Je kunt één vraag stellen met meerdere keuze antwoorden (zogenaamde poll) of meerdere vragen stellen (zogenaamde survey). Handig zijn de instelmogelijkheden e.d. die onder tabjes staan vermeld.

Op de homepage van Tricider kun je zonder enige vorm van registratie een vraag stellen, die vraag dan onder een unieke URL wordt bewaard en die je vervolgens met je klanten kunt delen. Klik hiervoor op de Share and Invite -knop. Er is ook een ‘embed’-code om uw vraag te integreren in je website of blog. Het is mogelijk om klanten via de Add idea -knop suggesties te laten geven. Ze kunnen hieraan desgewenst een motivatie en zelfs een foto toevoegen. Men krijgt de kans om te stemmen op de ingediende voorstellen en men kan de stem eventueel beargumenteren. Als je je (gratis) registreert, word je via e-mail op de hoogte gehouden van nieuwe suggesties en stemmen. Via Settings je dingen instellen zoals populairste suggesties bovenaan tonen, wachtwoordbeveiliging. Je kunt ook een bedrijfslogo en een achtergrondfoto uploaden.

AnswerGarden werkt min of meer hetzelfde als Tridicer. Op de homepage kun je zonder registratie meteen aan de slag, maar door gratis te registreren zijn er meer mogelijkheden. Na een druk op de Create -knop (helemaal onderaan) wordt je vraag bewaard onder een unieke URL die je met je doelgroep kunt delen. Gebruik de Share -knop om de peiling te integreren in je eigen website of klik op QR om een handige QR-code aan te maken.

En vergeet deze zeker niet

Wist je al dat je tegenwoordig ook via Whatsapp een poll kunt houden? Je maakt een groep aan (misschien heb je die al) en klikt op het +teken en op ‘Peiling’. Je formuleert je vraag en je keuzeantwoorden. Je kunt daarbij aangeven of er één of meerdere antwoorden mogelijk mogen zijn. Wellicht overbodig om te melden: het is niet anoniem. Alle groepsdeelnemers kunnen zien wie er wat geantwoord heeft.

 


Er zijn allerlei online tools waarmee je (gratis) klanten voor op je ideeën kunt laten reageren of kunt laten stemmen. Supersurvey beviel ons als een van de besten. Tricider biedt wat meer mogelijkheden. Ook met Whatsapp kun je een groep leden een peiling voorleggen.


 

Origineel weergeven