Tips voor een effectief menu op je website

Het menu van een website speelt een belangrijke rol bij het begeleiden van bezoekers naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn. Een goed ontworpen menu zorgt voor een intuïtieve navigatie-ervaring en verbetert de bruikbaarheid van de website.

Een goede menustructuur is écht belangrijk

Een goed menu is vooral belangrijk voor:

  1. websitenavigatie: de bezoeker moet snel kunnen navigeren;
  2. de bezoeker moet binnen enkele seconden vinden wat hij of zij zoekt; en
  3. het gebruik van goede termen in het menu is goed voor de google-zoekresultaten.

 

Hou het overzichtelijk

Beperk het aantal menu-items. Er wordt als maximum wel eens 7 tot 9 items genoemd. Submenu’s (die openklappen als je op een menu-item hangt) kun je beter vermijden. Voor sommige pagina’s of menu-items kun je ook in de footer terecht! We lopen een aantal menu-items met je door… Het uitgangspunt hierbij is dat je websitebezoeker zo goed mogelijk geholpen wordt.

 

Een aantal menu-items

Home
Het beste is om dit meteen als eerste item in je menu te zetten. Heb je echt geen plaats genoeg, dan kun je het broodkruimelpad als alternatief gebruiken.

Contact
Plaats ‘Contact’ achteraan in het menu. Als je genoeg plek hebt. Want uit onderzoek blijkt dat steeds meer mensen de contactgegevens als vanzelfsprekend in de footer plaatsen.

Over ons
Mensen doen zaken met mensen. Niet met bedrijven. Daarom willen potentiële klanten vaak graag meer weten over met wie men zaken gaat doen. En daarom is het slim om op je website wat meer te vertellen over jou, je team en je bedrijf. Maar… geen probleem als het alleen maar in de footer staat.

Support of klantenzone
Is ‘Klantenservice belangrijk voor je klanten en voor jouw onderneming? Dan neem je het mee in de hoofdnavigatie van je website. En anders? Inderdaad: in de footer.

Blog, tips en FAQ’s
Content marketing is een goede strategie om meer bezoekers naar je website te lokken. Jouw content zoals blogs, tops en veel gestelde vragen kunnen daarom vaak alleen in de footer worden opgenomen. Als vertrouwen winnen en laten zien dat jij verstand van zaken hebt, belangrijk is voor jouw strategie, plaats jouw contentpagina (‘Blog’, ‘Tips’, …) dan in de hoofdnavigatie.

Referenties
Referenties en testimonials kun je het beste over de hele website verspreiden. Wil je tóch een overzicht aanbieden? Dat kan dan alsnog in de footer.

Producten en diensten
Vaak gaat het over de producten en/of diensten die jij verkoopt. En die horen dus in het menu te staan. Dat hangt wel vaak van jouw branche af. Voor een restaurant zijn bijvoorbeeld ‘menukaart’ en ‘reserveren’ heel belangrijk. ‘Producten’ en ‘Diensten’ zeggen echter maar weinig. Wees hier zo concreet mogelijk, zoals ‘Snijbloemen’ - ‘Vaste planten’ – ‘Cadeauartikelen’. Gebruik zo weinig mogelijk vaktaal (jargon) in je menu.

 

Een menu óók voor mobiele websites

Met het toenemende gebruik van mobiele apparaten is het essentieel om een responsief menu te hebben dat goed werkt op verschillende schermformaten. Zorg ervoor dat het menu zich aanpast aan kleinere schermen door bijvoorbeeld een mobielvriendelijk hamburgermenu te gebruiken. Test het menu op verschillende apparaten om een optimale gebruikerservaring te garanderen.

Google heeft een speciale tool waarmee je de mobielvriendelijkheid van jouw website kunt testen. Je kunt ook de Responsive Web Design Checker gebruiken. Je geeft hier je websiteadres in en kiest dan links voor allerlei formaten desktop-, tablet- of smartphoneschermen.

 

MKB Marketing Team

Maak je gebruik van het platform van MKB Marketing Team? Dan heb je eigenlijk nergens omkijken naar. Onder ‘website’ en ‘pagina’s’ kun je per pagina aangeven of de betreffende pagina in het menu moet worden opgenomen of niet. Voor producten in je webshop is het mogelijk om meerdere variaties toe te voegen. Je leest er hier meer over.  

Het menu van het platform is responsief. Oftewel: het past zich automatisch aan de grootte van het scherm aan (monitor, tablet, telefoon) tot een zogenaamd hamburgermenu.


Hou een menu zo eenvoudig en makkelijk mogelijk; plaats minder belangrijke menu-items daarom in de footer van je website. Het menu moet responsief zijn en zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte van de bezoeker.


 

Origineel weergeven