Wat jij over landingspagina’s moet weten

Als je bezoekers naar je website wilt laten doorklikken, moeten ze wel op de goede pagina terechtkomen. Op de zogenaamde landingspagina. Wat is dat precies en waar moet zo’n pagina aan voldoen?

Waar hebben we het hier precies over?

Als je de url van jouw website intypt kom je op de homepage. En dat is uiteraard prima. Maar wat nu als iemand via Google op zoek is naar een speciaal product of een vraag stelt en jouw websitepagina verschijnt in de zoekresultaten? Wat dan? Dan klikt men door naar die (landings)-pagina en die moet dan wel in orde zijn.

Dat geldt ook als je ergens reclame maakt en doorverwijst naar een landingspagina. Die moet dan voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. De bezoeker moet landen op de pagina die past bij zijn of haar vraag.

Waar moeten landingspagina’s aan voldoen?

Een goede landingspagina moet aan verschillende criteria voldoen om effectief te zijn in het bereiken van zijn doel. Onderstaand tien tips voor het maken van een effectieve (landings-)pagina.

 

Tip 1 - Duidelijke en relevante kop

De kop van de landingspagina moet de aandacht van de bezoeker trekken en direct laten zien waar de pagina over gaat. Het moet relevant zijn voor de advertentie, zoekopdracht of de link waar de bezoeker vandaan komt. Zet je bijvoorbeeld in de je advertentie: ‘Profiteer nu van het kennismakingsaanbod van Nagelstudio Nice Nails', dan moet er bovenaan de landingspagina ook iets staan met ‘Kennismakingsaanbod’.

 

Tip 2 - Aantrekkelijke en overtuigende inhoud

De inhoud van de landingspagina moet de bezoeker overtuigen om verder te lezen of actie te ondernemen. Het moet beknopt, duidelijk en gericht zijn op de voordelen of waarde die de bezoeker krijgt door de gewenste actie te ondernemen.

 

Tip 3 - Call-to-action (actieknop of CTA)

De bezoeker komt op je landingspagina en je wilt dat er actie wordt genomen. Een duidelijke en prominente CTA-knop / actieknop of -link is dus essentieel. Het moet de bezoeker aanmoedigen om de gewenste actie te ondernemen, zoals een aankoop doen, een formulier invullen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief, enz. De CTA moet opvallen en goed worden geplaatst op de pagina.

 


Meer weten over hyperlinks? Download onze whitepaper!


 

Tip 4 - Minimalistisch ontwerp

Een landingspagina moet een schoon en overzichtelijk ontwerp hebben zonder afleidende elementen. Verwijder onnodige navigatie-elementen, zijbalken of overmatige tekst. Houd de focus op de belangrijkste boodschap én de CTA.

 

Tip 5 - Responsief en snelle laadtijd

Zorg ervoor dat de landingspagina goed wordt weergegeven op verschillende apparaten, zoals mobiele telefoons, tablets en desktopcomputers. Een responsieve website past zich automatisch aan de schermgrootte aan. De laadtijd van de pagina moet ook zo kort mogelijk zijn om de bezoekers niet te laten afhaken. Websites van MKB Marketing Team zijn altijd responsief en wij zorgen voor een korte laadtijd.

 

Tip 6 - Sociaal bewijs

Het tonen van positieve beoordelingen, testimonials of logo's van vertrouwde klanten/partners kan helpen om vertrouwen op te bouwen bij de bezoekers. Dit vergroot de kans dat ze de gewenste actie ondernemen.

 


Er zijn ook nog andere psychologische principes die je op de landingspagina kunt toepassen. Maar overdrijf er niet mee en houd de landingspagina zo kort en duidelijk als mogelijk.


 

Tip 7 - Gerichte inhoud

Pas de inhoud van de landingspagina aan op de specifieke doelgroep die je wilt aanspreken. Zorg ervoor dat de boodschap en de voordelen relevant zijn voor de bezoekers en hun behoeften. Dus geen blabla, maar kort en krachtig.

 

Tip 8 – Testen, testen

De effectiviteit van een landingspagina hangt af van de specifieke doelstellingen, de doelgroep en het aanbod. Het is daarom raadzaam om te experimenteren, te meten en te testen om de beste resultaten te behalen. Daarvoor zijn de zogenaamde A/B-testen heel geschikt. Test bijvoorbeeld verschillende koppen, CTA's, kleuren en indelingen om te zien welke variant het beste presteert.

 

Tip 9 – Betekenisvolle afbeeldingen

Als je voor een goede afbeelding kiest dan ‘zegt deze meer dan 1.000 woorden’. De afbeelding moet dus helemaal betrekking hebben op de boodschap van je landingspagina. Het is slim om daarbij mensen in je afbeelding te gebruiken. Laat deze naar je boodschap of CTA kijken of wijzen, of laat ze met een blij gezicht je product gebruiken/demonstreren.

 

Tip 10 – Voordelen aanbod

Benadruk de voordelen van jouw aanbod. Waarom is het voor de bezoeker goed om dit product te bestellen of om contact op te nemen?

 

En verder nog?

Een landingspagina is technisch gezien eigenlijk een gewone webpagina. Die maak je dus zoals gewoonlijk of je laat dat doen. Goed om te weten is dat een dergelijke, specifieke landingspagina helemaal niet het menu van je webpagina hoeft te staan. Dat mag natuurlijk wel, maar is meestal overbodig en maakt het menu alleen maar complex. Je kunt uiteraard op andere pagina’s wel doorverwijzen naar deze landingspagina. De nagelstudio uit het voorbeeld kan bijvoorbeeld op de homepagina zetten: ‘Profiteer nu tijdelijk van ons kennismakingsaanbod’ en doorlinken naar die landingspagina.

 


Laat een landingspagina precies aansluiten op de doelgroep en op hetgeen waar deze doelgroep in geïnteresseerd is. Maak de pagina zo kort en duidelijk mogelijk en voeg een goede actieknop toe.


 

Origineel weergeven