Recycle, hergebruik je websiteteksten

Als je met enige regelmaat teksten op je website zet, raken deze na verloop van tijd wat uit de picture. Toch kun je die bestaande teksten nog prima hergebruiken. Lees hier hoe, wat en waarom.

Websiteteksten goed voor de business

Met goede websiteteksten en blogs help je de websitebezoeker met hetgeen deze zoekt. Wil men informatie, antwoorden op vragen, tips? Door de websitebezoeker een kijkje in jouw keuken te geven en door jouw kennis te delen, schep je vertrouwen en wordt er eerder zaken met je gedaan. Bovendien vindt Google het heel fijn als je goede informatie (content) deelt en scoort je site beter in de zoekresultaten.


Websiteteksten hergebruiken

Een goede tekst schrijven kost best wel wat tijd. Jammer dat er na verloop van tijd dan minder mee wordt gedaan. Daarom is het slim om teksten te hergebruiken. Dat kan op verschillende manieren. We lopen er een aantal met je door.


Herschrijven en updaten

Updaten. Een bestaande tekst kun je herschrijven en updaten. Wellicht zie je de zaken zelf anders dan voorheen, maar er kunnen ook allerlei zaken veranderd zijn. Je kunt ook in een bestaande tekst inspelen op de actualiteit van nu. Verwijs in de titel en de inleiding dan naar dit nieuwe feit. Een nieuw bericht, een nieuw jaar, een nieuw seizoen, een nieuw assortiment, nieuws uit je branche, nieuwe wetgeving, enz. Allemaal aanleidingen om een bestaande tekst te updaten.

Uitbreiden. Overweeg om extra of nieuwe afbeeldingen, grafieken, video’s en interne en externe links toe te voegen. Je oude tekst wordt er opnieuw relevant door en je bezoekers zullen dit zeker op prijs stellen. Google stelt dit trouwens ook op prijs. Je pagina zal opnieuw worden geïndexeerd en zal beter scoren.


Maak er iets anders van

Maak een dossier, whitepaper of e-book. Je kunt ook vrij eenvoudig een aantal bestaande teksten bundelen en dit opnieuw via je website aanbieden. Denk aan iets als ’15 Tips om …’ of 10 Stappen die je moet nemen om …’. Dat bundelen doe je dan het beste in de vorm van een te downloaden whitepaper, dossier of e-book. Die zijn best zelf te maken met tekstverwerkers zoals MS Word en Google Docs (pdf-bestand). Er zijn ook speciale tools zoals Omnibook en voor Apple-gebruikers is er Apple Pages

Maak een presentatie of infographic. Je kunt je teksten ook in een andere vorm gieten. Bijvoorbeeld in een slideshow of infographic. Tools hiervoor zijn bijvoorbeeld MS PowerPoint, Prezi, en MS Sway. Met Visme kun je zowel diapresentaties maken als bewegende infographics. Voor het maken van die infographics zijn er bijvoorbeeld ook Piktochart https://www.piktochart.com en Infogr.am.

FAQ’s. Maak van je teksten een vraag en antwoord en bundel ze in een FAQ-lijst (frequently asked questions). Die FAQ’s zet je op een aparte pagina of je maakt er een tekst van: De 15 meest gestelde vragen over …’.

Knip je tekst in stukjes. Langere teksten waarin je meerdere onderwerpen of thema’s behandelt kun je wellicht in meerdere teksten knippen. De lengte? Die doet er niet zo heel veel toe, als de tekst maar boeiend is en tot lezen aanzet. Denk aan minimaal 300 woorden, maar dat is niet per se een must.


Delen via een ander kanaal

Blaas je bestaande teksten wat nieuw leven in door te delen via andere kanalen. Denk daarbij uiteraard aan social mediakanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, enz. Maar ook door ze (opnieuw) in je nieuwsbrief op te nemen. Ook nu geldt: hoe actueler je de tekst hebt gemaakt, hoe beter.

 


Met enige creativiteit kun je bestaande websiteteksten en blogs relatief makkelijk hergebruiken. Vaak bespaart het je tijd. Je websitebezoekers stellen dit zeker op prijs en je scoort er beter door bij Google.


 

Origineel weergeven