Zo word je lokaal beter gevonden

Als je de meeste zaken doet in je eigen woonplaats of in de omgeving daarvan, dan wil je dat je website ook goed lokaal gevonden wordt in Google. Hoe pak je dat aan?

Zoekmachine Google

Eerst nog even kort over de zoekmachine Google… Met slimme programma’s (robots genoemd) struint Google het internet af en legt vast wat er op websites allemaal te vinden is. Zo wordt ook jouw website ‘geïndexeerd’ en kom je hoog of laag in de zoekresultaten terecht. Daarom geven we ook regelmatig tips over bijvoorbeeld het schrijven van goede teksten (content) voor je website en/of blog, of over SEO-tools die je kunt gebruiken (SEO is Search Engine Optimization, zoekmachine-optimalisatie).

Lokaal bij Google gevonden worden

Veel potentiële klanten zoeken echter ook vooral lokaal. Ze zijn dan op zoek naar een winkel of dienstverlener in de buurt en type in Google bijvoorbeeld schoenmaker Roermond of nagelstudio Den Bosch. 

En wat doet Google? Die laat de drie beste zoekresultaten zien: de zogenaamde Local 3-Pack. En dan is het wel mooi als jouw bedrijf daar ook tussen staat.

Tips om je plek in de Local 3-Pack te veroveren

Je kunt zelf best een aantal dingen doen om je plek in de Local 3-Pack te veroveren. Het is een is wat meer werk dan het andere, maar jij bepaalt uiteraard zelf hoeveel tijd je erin wilt steken. We zetten een aantal tips op een rijtje.

Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten

Dat kun je doen door o.a. op je contactpagina en andere pagina’s goed je woonplaats enkele keren te vermelden. Overweeg een blog te schrijven over zakendoen in jouw woonplaats. Met andere woorden: richt een pagina in met je woonplaats in de titel en in de tekst. Een goede omschrijving van je bedrijf hoort sowieso een plek op je website te krijgen.

Google bedrijfsprofiel

Wist je al dat je op Google een bedrijfsprofiel kunt aanmaken? Dat heette voorheen Google Mijn Bedrijf. Hoe je dat precies doet kun je hier lezen. Voor lokale zoekopdrachten vindt Google het extra fijn als je álles zo volledig mogelijk invult en ook foto’s toevoegt en reviews verzamelt.

Overweeg plaatspagina’s

Doe je zaken in een bepaalde regio? Dan kun je overwegen om meerdere plaatspagina’s te maken. Dit is min of meer een SEO-trucje. Elke pagina bevat dan een van de plaatsen uit jouw regio. Maar opgelet: Google vindt het niet oké als al die pagina’s dezelfde tekst bevatten en als alleen de plaats anders is. Dan word je in de zoekresultaten gestraft. Dergelijke plaatspagina’s hoeven trouwens niet allemaal in het menu van je website vermeld te worden. 

Het allerbelangrijkste is …

Het allerbelangrijkste om goed voor elkaar te hebben en goed te scoren in de Local 3-Pack is

Hulp inroepen van derden

Je kunt echter ook de hulp inroepen van SEO-specialisten. Die gaan echter vaak veel te ver voor kleinere bedrijven. Als je een klusbedrijf in Groningen hebt, heb je wellicht helemaal geen behoefte aan websitebezoekers uit Maastricht. Let dus op dat je geen opdracht geeft om met een kanon op een mug te schieten. 

Hulp van MKB Marketingteam

SEO-training. Bij ons kun je een SEO-training volgen. Die bestaat uit: 

Het tarief hiervoor is € 900, maar dat kun je helemaal vergoed krijgen uit het STAP-budget van de overheid. Desgewenst helpen we je met het aanvragen hiervan. Schrijf je in voor deze training of mail je vraag naar support@mkbmarketingteam.nl.

Google Service Pakket. Met dit pakket ontvang je maandelijks een rapportage waarmee je zelf aan de slag kan om de content van jouw website te optimaliseren. Zo zie je je website bezoekers, maar ook je positie in Google en de zoekwoorden die potentiële bezoekers gebruiken. Het Google Service Pakket bestaat uit:

Bestellen doe je hier of stel je vraag via support@marketingteam.nl. 


Met goede blogs en een volledig Google bedrijfsprofiel vergroot je sterk de kans om in de Local 3-Pack te worden opgenomen. Het hangt verder af van hoe goed de concurrentie ‘het doet’.


Origineel weergeven