De mogelijkheden van de qr-code

Door de Corona-app lijkt de QR-code nu ook bij het grote publiek ingeburgerd. Wat kun jij als ondernemer met die QR-code?

Voor wie het nog niet weet: wat is een QR-code?

De QR-code bestaat al sinds 1994.  Het is een 2-dimensionale code; de streepjescode is bijvoorbeeld een 1-dimensionale code. De QR-code wordt van links naar recht en van boven naar beneden gelezen en de streepjescode alleen maar van links naar rechts. Daarom kan de QR-code meer informatie verschaffen.

Zo’n QR-code is snel te decoderen; QR staat voor Quick Respons. Dat decoderen doe je met QR-code scanner. Dat is meestal een app op de smartphone, zoals QRbot, QR Code Scanner of QR Scanner. Op veel smartphones kun je tegenwoordig ook gewoon de camera-app gebruiken. 

Wat kan ermee?

Je kunt met een QR-code je (potentiële) klant tot een bepaalde actie aanzetten.  

  Openen van een websitepagina via de browser.

Het versturen van een door jou opgesteld e-mailbericht via een mailprogramma.
 

 Het laten opslaan van je visitekaartje als v-Card.
 

Het tonen van tekst.
 

Je adres openen in Maps of Kaarten, enz.

En verder kun je er berichten mee laten versturen via bijvoorbeeld sms, Whatsapp en Facebook.

Waarvoor te gebruiken?

QR-codes kun je als ondernemer bijvoorbeeld gebruiken om de betaling door de klant te vereenvoudigen (en te versnellen) en voor allerlei marketingdoeleinden. 

Hoe kom je aan een QR-code?

Een QR-code maken is vrij eenvoudig. Daar bestaan allerlei (gratis) tools voor. Enkele voorbeelden zijn:

Gratis of betaald? De gratis QR-codegeneratoren voldoen in principe prima. Betaalde versies bieden vaak extra opties zoals extra bestandsformaten (jpg, eps, svg, png, pdf), het meten van het aantal keer dat de QR-code gebruikt is, een hogere resolutie en dynamische QR-codes. Een hogere resolutie kan nodig zijn voor bijvoorbeeld grote posters e.d. Bij een dynamische QR-code kun je het websiteadres steeds aanpassen. Je gebruikt dan als het waren een soort doorstuurservice. Dat kan handig zijn als je heel veel flyers e.d. hebt laten drukken en je wilt naar een andere webpagina verwijzen.

Is het wel veilig?

Voor de klant is een QR-code gewoon veilig. Behalve dan … als een oplichter een sticker van met zijn code over die van jou plakt. Of als je website gehackt wordt. Zo’n vaart zal het niet lopen, maar in theorie kan het dus wel. 


QR-codes zijn heel goed geschikt om je bedrijf en je producten onder de aandacht te brengen en om klanten sneller te laten betalen. Meestal voldoet een gratis QR-codegenerator prima.


Origineel weergeven