De mogelijkheden van de qr-code
Door de Corona-app lijkt de QR-code nu ook bij het grote publiek ingeburgerd. Wat kun jij als ondernemer met die QR-code?
Voor wie het nog niet weet: wat is een QR-code?
De QR-code bestaat al sinds 1994. Het is een 2-dimensionale code; de streepjescode is bijvoorbeeld een 1-dimensionale code. De QR-code wordt van links naar recht en van boven naar beneden gelezen en de streepjescode alleen maar van links naar rechts. Daarom kan de QR-code meer informatie verschaffen.
Zo’n QR-code is snel te decoderen; QR staat voor Quick Respons. Dat decoderen doe je met QR-code scanner. Dat is meestal een app op de smartphone, zoals QRbot, QR Code Scanner of QR Scanner. Op veel smartphones kun je tegenwoordig ook gewoon de camera-app gebruiken.
Wat kan ermee?
Je kunt met een QR-code je (potentiële) klant tot een bepaalde actie aanzetten.
En verder kun je er berichten mee laten versturen via bijvoorbeeld sms, Whatsapp en Facebook.
Waarvoor te gebruiken?
QR-codes kun je als ondernemer bijvoorbeeld gebruiken om de betaling door de klant te vereenvoudigen (en te versnellen) en voor allerlei marketingdoeleinden.
- Zakelijke betaalverzoeken. Alle grotere banken bieden een QR-dienst aan om klanten te laten betalen. Dat loopt dan via iDeal. Op de website van je bank vind je nog tips hiervoor. Bijvoorbeeld bij de Rabobank, de ABN AMRO en de SNS-bank
- Marketing doeleinden. Het handige van een QR-code is dat je hem overal kunt afbeelden. Van uithangborden en tafelstandaards tot posters en flyers. Van productverpakkingen en kassabonnen tot T-shirts en visitekaartjes. Van badges en bushokjes tot trams en bussen. Daarmee zijn er enorm veel mogelijkheden om je bedrijf en producten of diensten te promoten. We zetten er een paar op een rij. Het communiceren van:
-
- acties en promoties;
- productpagina’s op een webshop;
- productinformatie;
- gebruiksaanwijzingen en handleidingen;
- voedingsinformatie;
- algemene voorwaarden;
- bedrijfsregels, routebeschrijving;
- enz.
- Mogelijkheden te over. Café en restaurants bieden vaak de menu- en drankkaart via een QR-code aan én de klant kan dan meteen een bestelling plaatsen. En horeca en culturele instellingen kunnen met de QR-code van de Corona-app checken of iemand gevaccineerd is, e.d.
Hoe kom je aan een QR-code?
Een QR-code maken is vrij eenvoudig. Daar bestaan allerlei (gratis) tools voor. Enkele voorbeelden zijn:
Gratis of betaald? De gratis QR-codegeneratoren voldoen in principe prima. Betaalde versies bieden vaak extra opties zoals extra bestandsformaten (jpg, eps, svg, png, pdf), het meten van het aantal keer dat de QR-code gebruikt is, een hogere resolutie en dynamische QR-codes. Een hogere resolutie kan nodig zijn voor bijvoorbeeld grote posters e.d. Bij een dynamische QR-code kun je het websiteadres steeds aanpassen. Je gebruikt dan als het waren een soort doorstuurservice. Dat kan handig zijn als je heel veel flyers e.d. hebt laten drukken en je wilt naar een andere webpagina verwijzen.
Is het wel veilig?
Voor de klant is een QR-code gewoon veilig. Behalve dan … als een oplichter een sticker van met zijn code over die van jou plakt. Of als je website gehackt wordt. Zo’n vaart zal het niet lopen, maar in theorie kan het dus wel.
QR-codes zijn heel goed geschikt om je bedrijf en je producten onder de aandacht te brengen en om klanten sneller te laten betalen. Meestal voldoet een gratis QR-codegenerator prima.