Het belang van een goede huisstijl
Een goede huisstijl zorgt, wanneer goed uitgevoerd, voor herkenbaarheid. Het laat zien wie je bent en wat jou onderscheid van andere bedrijven. Maar uit welke elementen bestaat een bedrijfsidentiteit eigenlijk en waarom is dit zo belangrijk?
Waarom een huisstijl van belang is
Een goede bedrijfsidentiteit zorgt voor:
- Een professioneel bedrijfsimago
- Het beïnvloeden van de houding en het gedrag van de doelgroep ten opzichte van je bedrijf
- Onderscheid tussen jou en je concurrenten
- Herkenbaarheid bij je doelgroep
- Vertrouwen in je merk, diensten en/of je producten
Een goede huisstijl is niet alleen een vertegenwoordiger voor de identiteit van je bedrijf maar versterkt deze ook.
Waaruit bestaat een huisstijl?
- Logo; Een beeldmerk en/of woordmerk welke een verlengstuk van je bedrijf zijn. Door middel van het logo worden vaak de sfeer en de diensten van het bedrijf vertaald. Het moet duidelijk zijn op welke wijze het logo gepositioneerd mag worden, de verschillende varianten en de minimale grootte die nodig is om de kwaliteit te handhaven.
- Pay-off; Ook wel baseline, slogan of tagline genoemd. Deze worden geregeld aan een logo toegevoegd. Vaak kan een logo zowel met als zonder pay-off ingezet worden.
- Kleurgebruik; Vaak worden de kleuren die in het logo gebruikt worden doorgetrokken in de hele huisstijl. Op deze manier vormen alle elementen van je bedrijf een samenhangend geheel wat zorgt voor een professionele uitstraling. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen primaire (veelgebruikte) en secundaire (kleinere details) kleuren.
- Typografie; Niet alleen voor je logo is het uitzoeken van een toepasselijk lettertype dat goed leesbaar en aantrekkelijk is belangrijk. Ook voor drukwerk en online stukken is het belangrijk een eenduidig lettertype te gebruiken. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en herkenning.
- Stijlelementen; een huisstijl bestaat uit losse stijlelementen die bijdragen aan de herkenning van een bedrijf. Denk dan bijvoorbeeld aan een set pictogrammen of een vorm afgeleid van het logo.
- Fotografische stijl; Wanneer het schieten en bewerken van foto’s herhalend op dezelfde manier gebeurd, zorgt dit voor een coherente uitstraling. Ook de eenduidige inhoud van de foto’s kan hieraan bijdragen.
- Huisstijldragers; Hiermee bedoelen we alle overige elementen waarin jij jezelf zichtbaar maakt. Denk dan aan Sociale media, briefpapier, advertenties e.a.
- Merk, historie en achtergrondinformatie; Ook platte tekst met achtergrondinformatie over jouw bedrijf behoort tot de bedrijfsidentiteit. Deze informatie is de kern van je huisstijl.
Corporate identity is een andere benaming voor een huisstijl. Het is de manier waarop een merk zich visueel presenteert. Van het logo tot het lettertype van een tekst op de website, dit zijn allemaal huisstijldragers.
Heeft jouw bedrijf al een sterke Corporate identity? Wij helpen je graag met het samenstellen van jouw bedrijfsidentiteit!