Gedoe rond domeinnamen...

We worden de laatste tijd veel door klanten gebeld met vragen over domeinnamen. Zij worden dan benaderd voor het overnemen van domeinnamen met hun eigen bedrijfsnaam. Hoe zit dat, en vooral: moet je daar op ingaan?

Wat speelt er?

Stel, jouw bedrijf verkoopt kamado’s; dat zijn populaire en dure, keramieken barbecues. Jouw onderneming en/of webshop heet Kamado Fun en het website adres is www.kamadofun.nl. Plotseling word je gebeld door een domeinnaam registrar met het verhaal dat een concurrent kamadofun.be, kamado.fun en kamadofun.webshop wil laten registeren. Maar omdat kamadofun.nl al bestaat, krijg jij de eerste keuze. Of je even een paar honderd euro wilt overmaken...

Meestal is het bluf

Meestal is er geen sprake van een concurrent en wil helemaal niemand die domeinnamen laten registreren. Men wil jou alleen maar bang maken met mogelijke nieuwe concurrentie. Laat je dus niet gek maken en betaal niet zomaar veel geld voor een domeinnaam die je wellicht helemaal niet wilde gaan gebruiken.

Als je wel op het aanbod in wilt gaan

Het kan echter ook zo zijn dat je heel veel interesse hebt in de betreffende domeinnaam. Bijvoorbeeld omdat je net van plan was om ook een Belgische .be-webshop te beginnen. Je kunt dan overwegen om op het aanbod in te gaan. Enkele tips:

Flauwe handel...

Het is een beetje een flauwe manier van zakendoen. Er zijn ‘ondernemingen’ die veel willen verdienen met ‘gekaapte’ domeinnamen. Jammer, maar het is niet anders. Het speelt nu weer opnieuw op, omdat er veel nieuwe extensies zijn bijgekomen.

Op de website van IANA (Internet Assigned Numbers Autority) kun je een lijst vinden met nieuwe extensies. Wil je nog een stap verder gaan, dan vind je op de website nTLDSstats het aantal domeinnamen per extensie. Zo weet je wat de meest populaire, nieuwe extensies zijn. Er staan wellicht bruikbare extensies tussen, bijvoorbeeld .yoga, .fun, .shop en .store.


Tip: Als je een aanbod krijgt om een domeinnaam over te nemen, omdat die anders naar een concurrent gaat, trap daar dan niet meteen in. Meestal berust dat op bluf. Ga alleen in op het aanbod, als je denkt dat je er veel voordeel uit kunt halen.

Origineel weergeven