De blunder van Bol.com

Afgelopen week werd bekend dat Bol.com een rechtszaak tegen Brabantia heeft verloren met betrekking tot betaalgegevens. Een groep oplichters had een mail gestuurd met de mededeling dat de betalingen voortaan naar een ander, Spaans, bankrekeningnummer moesten worden overgemaakt. 
Een ijverige medewerker van Bol.com paste de gegevens meteen aan en er werd ruim € 750.000 overgemaakt voordat de fout werd ontdekt. De mail was ook nog eens opgesteld in zeer gebrekkig nederlands/engels;

"Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen", staat in de mail. "Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken."

Een dure les voor Bol.com. 

Wij krijgen ook regelmatig telefoontjes van onbekende telefoonnummers of niet bij ons bekende mailadressen met vragen over login gegevens of betalingsgegevens. Onze medewerkers zijn geínstrueerd om nooit (kritieke) informatie te geven over de telefoon of via de mail. Vaak ook tot frustratie van de klant want 99 van de 100 keer is de klant legitiem. 

Waar het om gaat is die ene keer op de 100 dat de beller wel malafide bedoelingen heeft of social engineering achter login gegevens probeert te komen, dan ben je als klant blij dat we je gegevens goed beschermen. 

Bron: www.nu.nl

Origineel weergeven