Microcopy: veel zeggen met weinig woorden
Met microcopy neem je angsten en onzekerheden bij je websitebezoekers weg. Je schept vertrouwen in jou en jouw diensten of producten. Met als gevolg: meer conversie. Oftewel meer orders, informatie-aanvragen, enz. Hoe zit dat?
Wat is microcopy?
Microcopy zijn miniteksten. Het zijn kleine teksten die je gebruikt in bijvoorbeeld een button/knop op je website. Niks nieuws dus eigenlijk … Toch krijgt microcopy erg weinig aandacht. Terwijl het heel belangrijk is.
Waarom microcopy toe passen?
Websitebezoekers lezen niet. Ze scannen de webpagina, op zoek naar de informatie waar ze behoefte aan hebben. Daarom zijn goede, scanbare webteksten en blogs ook zo belangrijk. Met goede microcopy zet je de websitebezoeker aan tot actie; dat komt de conversie ten goede.
En waar microcopy toepassen?
Er staat meer microcopy op je website dan je wellicht denkt. Kijk maar een naar je:
- menubalken;
- (actie)-knoppen;
- formulieren, zoals op je contactpagina;
- foutmeldingen en 404-pagina’s;
- nieuwsbriefinschrijvingen;
- volg-ons-op-social-media-tekstjes;
- pop-up-berichten;
- je cookie- en privacymeldingen;
- je USP, slogan en/of pay-off;
- enz.
9 tips voor goede microcopy
Tips voor goede microcopy van copywriter en schrijftrainer Jeffrey Rijkhoff:
Tip 1. Begin instructies met een werkwoord
Instructies die beginnen met een werkwoord zijn directer en boeiender. Er zit immers een actie in. En het zegt tegen de klant dat hij iets kan doen.
Tip 2. Schrijf in de eerste of tweede persoon
De eerste persoon = ik of mijn. De tweede persoon = jij of jouw / u of uw. De tweede persoon is hoe we normaal met mensen praten. Mensen letten ook beter op als je de tweede persoon gebruikt. Doe dat daarom zoveel mogelijk. Gebruik de eerste persoon als je wilt benadrukken dat iemand (bijna) iets heeft, zoals ‘mijn bestelling’ of ‘ja, ik meld me aan’.
Tip 3. Gebruik actieve taal
Passieve taal is alles met het woord ‘worden’. Iets ‘wordt’ gemaakt. Het is sterker als je zegt dat ‘wij het maken’. Actieve taal is gemakkelijker te begrijpen dan passieve. Het voelt persoonlijker en is vaak korter en sterker.
Tip 4. Blijf vriendelijk
Vermijd negatieve, bedreigende of technische woorden. Wees vriendelijk, toon empathie, neem de tijd om uit te leggen wat er aan de hand is en wees behulpzaam.
Tip 5. Schrijf zoals je praat
Schrijf instructies alsof je in gesprek bent met iemand. Gebruik bekende en eenvoudige woorden met een vriendelijke, ontspannen toon.
Tip 6. Schrijf korte instructies
We willen dat klanten alles weten en vergeten dat de meesten de tijd niet nemen om alles te lezen. Houd het dus kort. Gebruik bijvoorbeeld de gebiedende wijs. Hieronder vind je instructies om je aan te melden voor een game. Links staat het origineel met 36 woorden, 18 woorden per zin, een lastige zinsconstructie en hulpwerkwoorden. Rechts staat de aangepaste versie met 19 woorden, maximaal 5 woorden per zin, eenvoudige taal en de gebiedende wijs. Bovendien is de gewenste actieknop veel groter dan de knop waarop de gebruiker liever niet mag klikken. Het resultaat? Een aanzienlijk hogere conversie!
Tip 7. Neem angst en onzekerheid weg
Vertel wat klanten moeten doen en leg uit waarom ze het moeten doen. Zo neem je zorgen weg en vergroot je de kans dat de klant doet wat je wilt. Als je je bij Facebook aanmeldt, krijg je nog even de bevestiging dat het altijd gratis blijft. En Facebook legt uit waarom je jouw geboortedatum moet invullen (de meeste mensen doen dat niet graag).
Tip 8. Zeg niet ‘klik hier’
Microcopy helpt klanten dingen te doen zonder dat ze erbij hoeven na te denken. De tekst ‘klik hier’ in een link of op een button zegt daarvoor niet genoeg. Gebruik woorden die duidelijk vertellen wat er gaat gebeuren: nu kopen, informatie opvragen, downloaden. Atom wil maar één ding: dat je hun software downloadt. Dat staat dan ook duidelijk op de button (die door de kleur ook nog eens extra opvalt).
Tip 9. Verberg belangrijke instructies niet
De meeste microcopy zie je direct. In of onder buttons bijvoorbeeld. Er is ook microcopy die pas verschijnt als je met je muis over een icoontje gaat. Meestal een ‘i’ van informatie. Er verschijnt dan een ‘hover box’ met instructies. Bedenk goed wat de klant echt moet weten. Plaats die instructie altijd direct in je e-mail of op je website – en niet (alleen) in een hover box.
En nog een paar tips
Kijk nog eens naar je USP. Je Unique Selling Proposition is in feite je slogan met daarin je unieke verkooppunt(en) opgenomen. Dat is microcopy die je waarschijnlijk op meerdere plekken op je website kunt gebruiken. In andere woorden dan wellicht. Voorbeeld Netflix: Onbeperkt kijken.
Gebruik je belofte. Wat beloof je klanten? Gebruik die belofte in je micropcopy. Voorbeeld Netflix: Kijk waar je wilt.
Neem twijfel weg. Waarover twijfelen je klanten het allermeest? Neem die twijfel weg. Voorbeeld Netflix: Altijd opzegbaar.
Vertel wat te doen. De call-to-action moet snel duidelijk zijn en aanzetten tot actie. Voorbeeld Netflix: Klaar om te kijken? Voer je e-mailadres in om je lidmaatschap te starten of te hernieuwen. Dat zou misschien nog wel wat korter kunnen… De actieknop ‘AAN DE SLAG’ is duidelijk genoeg.